Arvokkaat arvot? : Yrityksen arvot käytännössä JELD-WEN Suomi Oy:ssä
Ylenius, Sini (2018)
Ylenius, Sini
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255480
Tiivistelmä
Yrityksen arvot koetaan usein kaukaiseksi asiaksi, ja niiden kiinnekohtia käytännön työelämään ei aina tiedosteta. Opinnäytetyössä tutkittiin arvojen toteutumista käytännössä kohdeyrityksen henkilökunnan arjessa. Tutkimuksessa haettiin myös vastausta sille, mikä merkitys ja arvo kohdeyrityksen arvoilla yritykselle on. Tutkimuksessa selvitettiin, miten hyvin arvot ovat yrityksessä jalkautuneet ja miten arvoja voidaan tulevaisuudessa toteuttaa paremmin käytännössä.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin kahta pääteemaa. Arvojen merkitystä pohdittiin yleisinä suuntaviivoina oikeaksi ja hyväksi koetulle toiminnalle. Henkilökohtainen motivaatio ja arvot ovat yhteydessä työhyvinvointiin ja yrityksen arvot vaikuttavat yksilön hyvinvointiin. Arvot ovat yrityskulttuurin pohjalla. Arvoissa on kyse siitä, mitä yritys haluaa olla ja on, ja mitä yritys ei halua olla eikä ole. Arvojen käytäntöön tuominen on pitkälti johtamiskysymys, joten toinen teoriapohjan teema sisältää arvojohtamisen ja arvoprosessin kulun arvojen etsimisestä niiden jalkauttamiseen ja onnistumisen mittaamiseen.
Tutkimus toteutettiin koko kohdeyrityksen henkilökunnalle, jolloin tutkimustulokset ovat melko laajat. Tutkimus on toteutettu sekä määrällisin että laadullisin keinoin haastattelulomakkeella, joka sisältää määrällisiä arvoasteikolle sijoitettavia kysymyksiä, sekä avoimesti vastattavia kokemuksellisia kysymyksiä.
Tutkimuksessa todettiin, että arvomaailman toteutumiseen suhtaudutaan yleisesti neutraalin positiivisesti. Arvomaailman todettiin vaikuttavan yrityksen toiminnan taustalla. Yksittäisten arvojen kohdalla huomattiin olevan suuria eroja siinä, miten toteutuminen koetaan onnistuneen. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että suuri osa arvojen toteutumisesta on tiedostamatonta toimintaa, joka näkyy arvojen syvällisenä ymmärtämisenä konkreettisten esimerkkien kautta. Tutkimuksen perusteella saatiin myös hyviä kehitysehdotuksia arvojen toteuttamiseen käytännössä yhä paremmin tulevaisuudessa.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin kahta pääteemaa. Arvojen merkitystä pohdittiin yleisinä suuntaviivoina oikeaksi ja hyväksi koetulle toiminnalle. Henkilökohtainen motivaatio ja arvot ovat yhteydessä työhyvinvointiin ja yrityksen arvot vaikuttavat yksilön hyvinvointiin. Arvot ovat yrityskulttuurin pohjalla. Arvoissa on kyse siitä, mitä yritys haluaa olla ja on, ja mitä yritys ei halua olla eikä ole. Arvojen käytäntöön tuominen on pitkälti johtamiskysymys, joten toinen teoriapohjan teema sisältää arvojohtamisen ja arvoprosessin kulun arvojen etsimisestä niiden jalkauttamiseen ja onnistumisen mittaamiseen.
Tutkimus toteutettiin koko kohdeyrityksen henkilökunnalle, jolloin tutkimustulokset ovat melko laajat. Tutkimus on toteutettu sekä määrällisin että laadullisin keinoin haastattelulomakkeella, joka sisältää määrällisiä arvoasteikolle sijoitettavia kysymyksiä, sekä avoimesti vastattavia kokemuksellisia kysymyksiä.
Tutkimuksessa todettiin, että arvomaailman toteutumiseen suhtaudutaan yleisesti neutraalin positiivisesti. Arvomaailman todettiin vaikuttavan yrityksen toiminnan taustalla. Yksittäisten arvojen kohdalla huomattiin olevan suuria eroja siinä, miten toteutuminen koetaan onnistuneen. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että suuri osa arvojen toteutumisesta on tiedostamatonta toimintaa, joka näkyy arvojen syvällisenä ymmärtämisenä konkreettisten esimerkkien kautta. Tutkimuksen perusteella saatiin myös hyviä kehitysehdotuksia arvojen toteuttamiseen käytännössä yhä paremmin tulevaisuudessa.