Palveluliiketoiminnan koulutuksen (LAMK) brändäys
Ahtola, Hanna (2018)
Ahtola, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295850
Tiivistelmä
Palveluiden merkitys osana suomalaisen liiketoiminnan kenttää on nousussa. Ajan hermoilla olevat puhuvat palveluliiketoiminnasta. Lahden Ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan tradenomikoulutus on kuitenkin jäänyt vaille tunnettavaa brändiä, ja siksi tämän ajankohtaisen alansa osaavia ammattilaisia valmistavan opintolinjan hakijaluvut ovat laskussa. Palveluliiketoiminnan vieraan käsitteen vuoksi myös omalle alalle työllistyminen on hankalaa valmistumisen jälkeen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimia, jotka opiskelijoita osallistaen toimivat brändin kehityksen työkaluna. Tämä työkalu toimii jatkumona, joka samalla lisää myös tunnettavuutta palveluliiketoiminnan koulutukselle. Brändi lähtee kehittymään näiden toimien kautta vieden mielikuvaa maailmalle palveluliiketoiminnan opinnoista ja opiskelijoista.
Tietoperusta koostui brändin häilyvän käsitteen selkeyttämisestä ja sen luomisesta hyödyntäen osallistavaa erottuvuusstrategiaa. Lisäksi tietoperusta käsitteli ilmiömarkkinoinnin hyödyntämistä osana tunnettavuuden lisäämistä. Toiminnallisen osuuden työkaluna käytettiin osallistavaa pilotointia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi konsepti palveluliiketoiminnan tradenomiopiskelijoiden oppilaskunnan hallituksesta, joka toimii samanaikaisesti sekä palveluliiketoiminnan opiskelijoita osallistavasti, mutta pääasiassa myös brändiä kehittävästi. Viestintää ja taltiointia varten hallitus hyödyntää digitaalista projektinhallintatyökalua nimeltään Trello. Brändin tunnettavuuden ja markkinoinnin alkuun panevana voimana on suunniteltu käytännön askeleet ilmiömarkkinoinnin keskeisimmän ilmiön kaavan mukaisesti. Hallitustoimintaan osallistuneet opiskelijat saavat opintopisteitä tehdystä työstä. Hallituskonsepti on tarvittaessa kopioitavissa muillekin opintoaloille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimia, jotka opiskelijoita osallistaen toimivat brändin kehityksen työkaluna. Tämä työkalu toimii jatkumona, joka samalla lisää myös tunnettavuutta palveluliiketoiminnan koulutukselle. Brändi lähtee kehittymään näiden toimien kautta vieden mielikuvaa maailmalle palveluliiketoiminnan opinnoista ja opiskelijoista.
Tietoperusta koostui brändin häilyvän käsitteen selkeyttämisestä ja sen luomisesta hyödyntäen osallistavaa erottuvuusstrategiaa. Lisäksi tietoperusta käsitteli ilmiömarkkinoinnin hyödyntämistä osana tunnettavuuden lisäämistä. Toiminnallisen osuuden työkaluna käytettiin osallistavaa pilotointia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi konsepti palveluliiketoiminnan tradenomiopiskelijoiden oppilaskunnan hallituksesta, joka toimii samanaikaisesti sekä palveluliiketoiminnan opiskelijoita osallistavasti, mutta pääasiassa myös brändiä kehittävästi. Viestintää ja taltiointia varten hallitus hyödyntää digitaalista projektinhallintatyökalua nimeltään Trello. Brändin tunnettavuuden ja markkinoinnin alkuun panevana voimana on suunniteltu käytännön askeleet ilmiömarkkinoinnin keskeisimmän ilmiön kaavan mukaisesti. Hallitustoimintaan osallistuneet opiskelijat saavat opintopisteitä tehdystä työstä. Hallituskonsepti on tarvittaessa kopioitavissa muillekin opintoaloille.