Visuaaliset verkkosivut B2B-myynnin tukena : case: I NEED YOU -lukulasit
Lepistö, Heini (2018)
Lepistö, Heini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295855
Tiivistelmä
"Visuaaliset verkkosivut B2B-myynnin tukena" on toiminnallinen opinnäytetyö ja se tuottaa lopputuotoksena toimeksiantajalleen Oy Hitpoint Ltd:lle, I NEED YOU -lukulasien maahantuojalle, uudistetut verkkosivut. Verkkosivu-uudistuksen tavoitteena on tukea I NEED YOU -lukulasien brändiä sekä toimia lasien maahantuojan tukena B2B-myynnissä. Opinnäytetyö luo verkkosivu-uudistuksellaan pohjan I NEED YOU -lukulasien tulevalle markkinointisuunnitel-malle.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy brändiin, B2B-myynnin digitalisoitumiseen sekä asiakaslähtöisyyteen. Tietoperustassa käsitellään lisäksi valokuvaamista ja sen merkitystä verkkosivujen visuaalisessa ulkoilmeessä, verkkosivujen käytettävyyttä sekä niiden löydettävyyteen vaikuttavia asioita.
Verkkosivut rakennettiin visuaalisesti näyttäviksi tuottamalla valokuvia, joissa käytettiin tukena tarinallistamista. Sivujen arkkitehtuurissa panostettiin yksinkertaisuuteen ja selkeyteen mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen saavuttamiseksi. Uudet verkkosivut rakennettiin ensisijaisesti tukemaan B2B-myyntiä, mutta niissä huomioitiin myös toimeksiantajan asiakkaan toive käyttää sivua tukena kuluttajamyynnissä. Sivuille lisättiin jälleenmyyjien logoja, jotka sisältävät linkin heidän omille verkkosivuille. Kuluttajan tietoisuuden saavuttamiseen verkkosivut rakennettiin hakukoneystävällisiksi.
Verkkosivu-uudistuksen vaikutuksia tutkittiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän mukaisilla teemahaastatteluilla. Haastattelut tehtiin opinnäytetyön toimeksiantajalle sekä muutamalle I NEED YOU -lasien jälleenmyyjälle. Uudistuksen vaikutuksia mitattiin lisäksi tarkastelemalla verkkosivujen käyttäjäliikennettä sekä niiden löydettävyyttä ennen uudistusta ja sen jälkeen.
Sekä toimeksiantaja että jälleenmyyjät arvioivat opinnäytetyön lopputuloksen onnistuneeksi. Sivut tukevat I NEED YOU -brändiä sekä helpottavat Suomeen maahantuotujen lasien valikoiman selaamista. Hakukoneystävällisyys sekä sivuilla oleva suora linkki jälleenmyyjiin auttavat saavuttamaan kuluttajan tietoisuuden tuotteesta ja sen saatavuudesta. Haastatteluissa nousseet kehitysehdotukset käytiin läpi toimeksiantajan kanssa ja niistä poimittiin oleellisimmat jatkokehitystä varten.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy brändiin, B2B-myynnin digitalisoitumiseen sekä asiakaslähtöisyyteen. Tietoperustassa käsitellään lisäksi valokuvaamista ja sen merkitystä verkkosivujen visuaalisessa ulkoilmeessä, verkkosivujen käytettävyyttä sekä niiden löydettävyyteen vaikuttavia asioita.
Verkkosivut rakennettiin visuaalisesti näyttäviksi tuottamalla valokuvia, joissa käytettiin tukena tarinallistamista. Sivujen arkkitehtuurissa panostettiin yksinkertaisuuteen ja selkeyteen mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen saavuttamiseksi. Uudet verkkosivut rakennettiin ensisijaisesti tukemaan B2B-myyntiä, mutta niissä huomioitiin myös toimeksiantajan asiakkaan toive käyttää sivua tukena kuluttajamyynnissä. Sivuille lisättiin jälleenmyyjien logoja, jotka sisältävät linkin heidän omille verkkosivuille. Kuluttajan tietoisuuden saavuttamiseen verkkosivut rakennettiin hakukoneystävällisiksi.
Verkkosivu-uudistuksen vaikutuksia tutkittiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän mukaisilla teemahaastatteluilla. Haastattelut tehtiin opinnäytetyön toimeksiantajalle sekä muutamalle I NEED YOU -lasien jälleenmyyjälle. Uudistuksen vaikutuksia mitattiin lisäksi tarkastelemalla verkkosivujen käyttäjäliikennettä sekä niiden löydettävyyttä ennen uudistusta ja sen jälkeen.
Sekä toimeksiantaja että jälleenmyyjät arvioivat opinnäytetyön lopputuloksen onnistuneeksi. Sivut tukevat I NEED YOU -brändiä sekä helpottavat Suomeen maahantuotujen lasien valikoiman selaamista. Hakukoneystävällisyys sekä sivuilla oleva suora linkki jälleenmyyjiin auttavat saavuttamaan kuluttajan tietoisuuden tuotteesta ja sen saatavuudesta. Haastatteluissa nousseet kehitysehdotukset käytiin läpi toimeksiantajan kanssa ja niistä poimittiin oleellisimmat jatkokehitystä varten.