Leikki-ikäisen lapsen ylipaino
Meskus, Tanja (2018)
Meskus, Tanja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295876
Tiivistelmä
Lihavuus alkaa kehittymään usein jo lapsuudessa ja lapsena ylipainoinen on tulevaisuudessa todennäköisesti lihava aikuinen. Lihavuuden kehittyminen alkaa usein jo 3–8-vuotiaana ja se altistaa jo lapsena lukuisille kroonisille sairauksille. Suomessa lapset käyvät neuvolassa ennen kouluikää joka vuosi ja lastenneuvolan terveydenhoitajilla on mahdollisuus keskustella vanhempien kanssa lapsen painonhallintaan liittyvistä asioista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata leikki-ikäisen, 3–6-vuotiaan, lapsen ylipainon syntyyn vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli, että hoitotyöntekijä voi kirjallisuuskatsauksesta saatua tietoa hyödyntää lapsen painonhallinnan puheeksi ottamisessa. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitä tekijöitä liittyy 3–6-vuotiaiden lasten ylipainon syntyyn?
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston haku tehtiin neljästä eri tietokannasta, josta valikoitui yhdeksän julkaisua sisäänottokriteereihin perustuen. Aineisto on luokiteltu pelkistettyjen ilmaisujen kautta ala- ja yläluokkiin, joista on muodostettu yhdistävät luokat. Tuloksista muodostui seitsemän yhdistävää luokkaa: vanhempien omaan terveyteen liittyvät haasteet, perimän merkitys leikki-ikäisen lapsen ylipainon kehittymiseen, perheen sosioekonominen asema, lapsen elämänhallinnan ongelmat, lapsen ruokavalio, vanhempien vähäinen tiedonsaanti painonhallinnasta ja perheen asenne painonhallintaan.
Tulokset osoittivat, että perheen merkitys alle kouluikäisen lapsen painonhallinnassa on merkittävä. Aineiston pohjalta kuitenkin ilmeni, että tutkimuksia leikki-ikäisen lapsen ylipainon tekijöistä on tehty vähän, kun taas kouluikäisten ylipainon tekijöistä on huomattavasti enemmän aineistoa. Aineistohakua tehdessä ja aineistoon perehtyessä tuli selkeästi esille, että ylipainon kehittyminen alkaa usein jo leikki-iässä ja sillä on taipumus kehittyä jopa lihavuudeksi nuoruuteen mennessä. Johtopäätöksenä voidaan tehdä, että ennaltaehkäisevässä työssä tulisi entistä enemmän painot-taa alle kouluikäisen lapsen painonhallintaan. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi kirjallisuuskatsaus terveydenhoitajan antaman ohjauksen merkityksellisyyden kartoittamisesta ja mitkä tekijät ovat avainasemassa leikki-ikäisen lapsen onnistuneessa painonhallinnassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata leikki-ikäisen, 3–6-vuotiaan, lapsen ylipainon syntyyn vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli, että hoitotyöntekijä voi kirjallisuuskatsauksesta saatua tietoa hyödyntää lapsen painonhallinnan puheeksi ottamisessa. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitä tekijöitä liittyy 3–6-vuotiaiden lasten ylipainon syntyyn?
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston haku tehtiin neljästä eri tietokannasta, josta valikoitui yhdeksän julkaisua sisäänottokriteereihin perustuen. Aineisto on luokiteltu pelkistettyjen ilmaisujen kautta ala- ja yläluokkiin, joista on muodostettu yhdistävät luokat. Tuloksista muodostui seitsemän yhdistävää luokkaa: vanhempien omaan terveyteen liittyvät haasteet, perimän merkitys leikki-ikäisen lapsen ylipainon kehittymiseen, perheen sosioekonominen asema, lapsen elämänhallinnan ongelmat, lapsen ruokavalio, vanhempien vähäinen tiedonsaanti painonhallinnasta ja perheen asenne painonhallintaan.
Tulokset osoittivat, että perheen merkitys alle kouluikäisen lapsen painonhallinnassa on merkittävä. Aineiston pohjalta kuitenkin ilmeni, että tutkimuksia leikki-ikäisen lapsen ylipainon tekijöistä on tehty vähän, kun taas kouluikäisten ylipainon tekijöistä on huomattavasti enemmän aineistoa. Aineistohakua tehdessä ja aineistoon perehtyessä tuli selkeästi esille, että ylipainon kehittyminen alkaa usein jo leikki-iässä ja sillä on taipumus kehittyä jopa lihavuudeksi nuoruuteen mennessä. Johtopäätöksenä voidaan tehdä, että ennaltaehkäisevässä työssä tulisi entistä enemmän painot-taa alle kouluikäisen lapsen painonhallintaan. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi kirjallisuuskatsaus terveydenhoitajan antaman ohjauksen merkityksellisyyden kartoittamisesta ja mitkä tekijät ovat avainasemassa leikki-ikäisen lapsen onnistuneessa painonhallinnassa.