Pelastusmuodostelmien resurssit Keski-Uudenmaan pelastusalueella ilmaliikenteen onnettomuusvaara–tilanteiden aikana Helsinki-Vantaan lentoasemalla vuosina 2015 – 2016
Koivu, Ari (2018)
Koivu, Ari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235187
Tiivistelmä
Työssä on tutkittu vuosien 2015-2016 tapahtuneiden Helsinki-Vantaan lentoaseman ilmaliikenteen onnettomuusvaara -tilanteiden aikoina pelastusalueella olevien sammutus- ja pelastusyksiköiden tilatieto eli status. Jos vaaratilanne olisi päätynyt mahdolliseen onnettomuuteen, on tärkeää tietää etukäteen oletusarvoisesti varattujen resurssien realistinen status. Sen tiedon pohjalta voidaan suunnitella korvaavia järjestelmiä alueen pelastusresurssien paikkaamiseksi. Menetelmällinen ratkaisu oli tutkia kaikki ilmaliikenteen onnettomuusvaara -tilanteet PRONTO järjestelmästä. Sen avulla selvitettiin yksiköiden status. Apuna käytettiin myös PRONTO:n karttapohjaa etäisyyksien mittaamiseksi.
Kehittämistehtävänä oli kehittää suosituksia, jotka takaavat nopean ja tehokkaan pelastustoiminnan aloittamisen mahdollisessa ilmaliikenteen onnettomuustapauksessa. Tavoitteena on paikata vajeita ennakkoon pelastusalueella.
Viitekehyksenä toimivat mm. Pelastuslaki, EU OPS (Euroopan Unionin asetukset), ”Pelastus-toiminnan johtamisen yleisohje – PelToimJohtYlOhje” (HIKLU –pelastuslaitokset) sekä ”Toiminta Ilmaliikenteen onnettomuus- ja vaaratilanteissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja sen lähialueilla”-ohje (HIKLU –pelastuslaitokset).
Keskeinen tulos tutkimuksesta oli se, että joka neljännessä tilanteessa, jossa pelastustoimen resursseja olisi tarvittu mahdollisessa onnettomuustilanteessa, ei ollut saatavilla vastesuunnittelun mukaisesti.
Kehittämistehtävänä oli kehittää suosituksia, jotka takaavat nopean ja tehokkaan pelastustoiminnan aloittamisen mahdollisessa ilmaliikenteen onnettomuustapauksessa. Tavoitteena on paikata vajeita ennakkoon pelastusalueella.
Viitekehyksenä toimivat mm. Pelastuslaki, EU OPS (Euroopan Unionin asetukset), ”Pelastus-toiminnan johtamisen yleisohje – PelToimJohtYlOhje” (HIKLU –pelastuslaitokset) sekä ”Toiminta Ilmaliikenteen onnettomuus- ja vaaratilanteissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja sen lähialueilla”-ohje (HIKLU –pelastuslaitokset).
Keskeinen tulos tutkimuksesta oli se, että joka neljännessä tilanteessa, jossa pelastustoimen resursseja olisi tarvittu mahdollisessa onnettomuustilanteessa, ei ollut saatavilla vastesuunnittelun mukaisesti.