Apilat -kylässä tapahtuu! : Lasten osallisuutta tukeva kestävän kehityksen taideprojekti järvenpääläisessä päiväkodissa
Tujula, Tiina; Silvonen, Johanna (2018)
Tujula, Tiina
Silvonen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026187
Tiivistelmä
Tämä työelämäntahon toiveiden pohjalta syntynyt toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee lasten osallisuuden tukemista luovia menetelmiä hyödyntäen sekä kestävän kehityksen ajatukset huomioiden. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä järvenpääläisen päiväkodin 3—6 -vuotiaiden lasten kanssa. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuului kuusi toimintatuokiota ja ne pidettiin alkuvuonna 2018. Koko nukketeatteriesitykseen tähtäävän taideprojektin dokumentointi on tapahtunut toimintatuokioita valokuvaamalla ja videoimalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta, tutustua ja hyödyntää kestävää kehitystä ja tuoda näihin teemoihin liittyen uusia näkökulmia päiväkodin henkilökunnan käyttöön. Tavoitteisiin pyrittiin toteuttamalla nukketeatteriesitys yhdessä lasten kanssa, jonka lapset olivat itse kokonaisuudessaan suunnitelleet ja valmistaneet. Nukketeatteria varten lapset saivat luovuuttaan käyttäen tehdä rekvisiittaa hyödyntämällä kierrätysmateriaaleja. Käsikirjoitus oli kirjoitettu lasten ideoinnin pohjalta sadutusmenetelmää mukaillen. Toiminnassa keskityttiin lasten osallisuuden tukemiseen, lapsen kohtaamiseen ja lasten kiinnostuksen lisäämiseen kestävää kehitystä kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään osallisuuteen, kestävään kehitykseen ja ympäristökasvatukseen sekä taiteeseen ja luovuuteen varhaiskasvatuksessa. Toiminnallisen osuuden kuvauksessa avataan taideprojektin suunnittelu- ja toteutusvaiheita sekä toiminnan reflektointia. Lopuksi pohditaan opinnäytetyön eettisyyttä ja luotettavuutta sekä arvioidaan ammatillista kehittymistä opinnäytetyöprosessin myötä.
Opinnäytetyön kautta yhteistyöpäiväkodin 3—6 -vuotiaat lapset saivat toteuttaa itseään luovasti sekä toimia nukketeatteriesityksen luojina. Lasten osallisuus toteutui projektin aikana ja kaikki lapset tulivat kuulluiksi ja nähdyiksi. Työn tuotos esiteltiin päiväkodin muille ryhmille ja kasvattajille sekä kuvamateriaalia jaettiin myös huoltajille ja Järvenpään kaupungin yhteyshenkilöille nähtäväksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta, tutustua ja hyödyntää kestävää kehitystä ja tuoda näihin teemoihin liittyen uusia näkökulmia päiväkodin henkilökunnan käyttöön. Tavoitteisiin pyrittiin toteuttamalla nukketeatteriesitys yhdessä lasten kanssa, jonka lapset olivat itse kokonaisuudessaan suunnitelleet ja valmistaneet. Nukketeatteria varten lapset saivat luovuuttaan käyttäen tehdä rekvisiittaa hyödyntämällä kierrätysmateriaaleja. Käsikirjoitus oli kirjoitettu lasten ideoinnin pohjalta sadutusmenetelmää mukaillen. Toiminnassa keskityttiin lasten osallisuuden tukemiseen, lapsen kohtaamiseen ja lasten kiinnostuksen lisäämiseen kestävää kehitystä kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään osallisuuteen, kestävään kehitykseen ja ympäristökasvatukseen sekä taiteeseen ja luovuuteen varhaiskasvatuksessa. Toiminnallisen osuuden kuvauksessa avataan taideprojektin suunnittelu- ja toteutusvaiheita sekä toiminnan reflektointia. Lopuksi pohditaan opinnäytetyön eettisyyttä ja luotettavuutta sekä arvioidaan ammatillista kehittymistä opinnäytetyöprosessin myötä.
Opinnäytetyön kautta yhteistyöpäiväkodin 3—6 -vuotiaat lapset saivat toteuttaa itseään luovasti sekä toimia nukketeatteriesityksen luojina. Lasten osallisuus toteutui projektin aikana ja kaikki lapset tulivat kuulluiksi ja nähdyiksi. Työn tuotos esiteltiin päiväkodin muille ryhmille ja kasvattajille sekä kuvamateriaalia jaettiin myös huoltajille ja Järvenpään kaupungin yhteyshenkilöille nähtäväksi.