Sosiaali- ja terveysalan johtamisosaaminen muutoksessa
Mikkola, Iida (2018)
Mikkola, Iida
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036414
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalalla tapahtuu suuria muutoksia. Suomessa sosiaali- ja terveysuudistusta suunnitellaan ja valmistellaan parhaillaan ja palvelujärjestelmiä ollaan muokkaamassa entistä kustannustehokkaammiksi. Muutokset asettavat haasteita johtamisosaamiselle. Myös sosiaali- ja terveysalan ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa tulee huomioida alan muutokset, jotta koulutusta voidaan kehittää ja sosiaali- ja terveysalan esimiesten johtamisosaamista vahvistaa.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa tietoa sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamisesta ja koulutustarpeista. Kehittämishankkeessa kuvattiin, millaisia haasteita sosiaali- ja terveydenhuollon muutokset tuovat johtamisosaamiselle ja miten nykyinen ylemmän ammattikorkeakoulun opetus vastaa tulevaisuuden johtamistarpeita. Tavoitteena oli myös kehittää tutkimustulosten avulla sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamiselle viitekehys. Kehittämishankkeen tutkimusmenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua ja neljännen sukupolven arviointitekniikkaa. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin teemoittelua, jonka perusteella tutkimustulokset rakentuivat.
Tulosten perusteella alan muutokset tuovat johtamisosaamiseen haasteita muun muassa innovointiin, palveluiden kehittämiseen sekä henkilöstöjohtamiseen. Sosiaali- ja terveysalan johtamista opiskelevat opiskelijat olivat tyytyväisiä nykyiseen opetukseen, mutta toivoivat, että opinnossa voisi oppia enemmän riskinottoa ja vuorovaikutustaitoja. Tässä kehittämishankkeessa johtamisosaamisen viitekehys muodostui substanssiosaamisesta, strategisesta osaamisesta, vuorovaikutustaidoista, persoonallisesta osaamisesta, kehittämisosaamisesta tiedolla johtamisesta sekä henkilöstöjohtamisesta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että nykyinen ylempi ammattikorkeakoulutus on jo nykyisellään tasokasta ja sitä on kyetty kehittämään muutosten mukana. Johtamisosaamisessa puolestaan on tulevaisuudessa kiinnitettävä entistä enemmän huomiota vuorovaikutustaitoihin ja johtajien persoonalliseen osaamiseen.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa tietoa sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamisesta ja koulutustarpeista. Kehittämishankkeessa kuvattiin, millaisia haasteita sosiaali- ja terveydenhuollon muutokset tuovat johtamisosaamiselle ja miten nykyinen ylemmän ammattikorkeakoulun opetus vastaa tulevaisuuden johtamistarpeita. Tavoitteena oli myös kehittää tutkimustulosten avulla sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamiselle viitekehys. Kehittämishankkeen tutkimusmenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua ja neljännen sukupolven arviointitekniikkaa. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin teemoittelua, jonka perusteella tutkimustulokset rakentuivat.
Tulosten perusteella alan muutokset tuovat johtamisosaamiseen haasteita muun muassa innovointiin, palveluiden kehittämiseen sekä henkilöstöjohtamiseen. Sosiaali- ja terveysalan johtamista opiskelevat opiskelijat olivat tyytyväisiä nykyiseen opetukseen, mutta toivoivat, että opinnossa voisi oppia enemmän riskinottoa ja vuorovaikutustaitoja. Tässä kehittämishankkeessa johtamisosaamisen viitekehys muodostui substanssiosaamisesta, strategisesta osaamisesta, vuorovaikutustaidoista, persoonallisesta osaamisesta, kehittämisosaamisesta tiedolla johtamisesta sekä henkilöstöjohtamisesta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että nykyinen ylempi ammattikorkeakoulutus on jo nykyisellään tasokasta ja sitä on kyetty kehittämään muutosten mukana. Johtamisosaamisessa puolestaan on tulevaisuudessa kiinnitettävä entistä enemmän huomiota vuorovaikutustaitoihin ja johtajien persoonalliseen osaamiseen.