Hoidon laatu psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla : - Asiakastyytyväisyyskysely
Hyvärinen, Kati; Huovinen, Miia (2018)
Hyvärinen, Kati
Huovinen, Miia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046511
Tiivistelmä
Jokaisella ihmisellä on oikeus hyvään ja tasavertaiseen palveluun ja hoitoon kunnioittavasti kohdattuna. Hoitotyön ydintä on terapeuttinen ja hoitava kohtaaminen potilaan kanssa sekä usko ja toivo potilaan kykyyn selviytyä. Hyvän ja laadullisen hoidon elementtejä ovat potilaskeskeisyys, oikea-aikaisuus, osaava hoitohenkilökunta, sujuvuus sekä vaikuttavuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tämänhetkinen asiakkaan kokema hoidon laatu psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla. Asiakastyytyväisyyskyselyllä annettiin vastaanottojen asiakkaille mahdollisuus kertoa siitä, miten hoito on sujunut ja millaista kehitettävää vastaanottokäynneissä olisi. Tämä asiakkailta saatu tieto antaa mahdollisuuden työntekijöille kehittää omaa sekä vastaanottotoimintaa asiakkaiden toiveita vastaaviksi. Aineiston keruu toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 5.-9.2.2018 Rantakylän, Siilaisen sekä Niinivaaran terveysasemilla.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn saimme 48 hyväksyttyä vastausta. Tutkimuksen tulos osoittaa, että asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa hoitoon psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla. Vastaanottojen kehittämisideoiksi nousivat muun muassa vastaanottoaikojen lisääminen sekä asiakkaan vaikutusmahdollisuus vastaanoton käyntitiheyteen. Tutkimuksessa käytettyä mittaria on tarkoitus käyttää jatkossakin hoidon laadun mittaamiseen ja se on hyödynnettävissä koko Siun soten alueella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tämänhetkinen asiakkaan kokema hoidon laatu psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla. Asiakastyytyväisyyskyselyllä annettiin vastaanottojen asiakkaille mahdollisuus kertoa siitä, miten hoito on sujunut ja millaista kehitettävää vastaanottokäynneissä olisi. Tämä asiakkailta saatu tieto antaa mahdollisuuden työntekijöille kehittää omaa sekä vastaanottotoimintaa asiakkaiden toiveita vastaaviksi. Aineiston keruu toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 5.-9.2.2018 Rantakylän, Siilaisen sekä Niinivaaran terveysasemilla.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn saimme 48 hyväksyttyä vastausta. Tutkimuksen tulos osoittaa, että asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa hoitoon psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla. Vastaanottojen kehittämisideoiksi nousivat muun muassa vastaanottoaikojen lisääminen sekä asiakkaan vaikutusmahdollisuus vastaanoton käyntitiheyteen. Tutkimuksessa käytettyä mittaria on tarkoitus käyttää jatkossakin hoidon laadun mittaamiseen ja se on hyödynnettävissä koko Siun soten alueella.