Vastuullisten sijoitusrahastojen markkinointitutkimus
Nurmi, Lauri (2018)
Nurmi, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036390
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkä mediakanavan avulla opinnäytetyön toimeksiantaja Finanssiryhmä X tavoittaa tehokkaimmin sijoittamisesta kiinnostuneen henkilön, joka huomioi sijoituskohteen vastuullisuuden sijoituspäätöksissä. Analysoidun tutkimusaineiston pohjalta laadittujen kehitysehdotusten avulla toimeksiantaja Finanssiryhmä X pyrkii kehittämään markkinointia ja myyntiä vastuullisten sijoitusrahastojen osalta.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui suomalaisten rahoitus– ja sijoitustoimintaa käsittelevien teosten ympärille, joista keskeinen oli vastuullista sijoitustoimintaa käsittelevä Vastuullinen sijoittaminen -teos. Painetun lähdemateriaalien tukena hyödynnettiin sähköisiä lähteitä monipuolisesti. Tutkimuksella on vahva kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän luonne, sillä se toteutettiin standardoidusti Internet-kyselytutkimuksen avulla ja sen julkaiseminen sekä tiedonkeruu tapahtuivat sosiaalisen median kanavia käyttäen.
Kyselytutkimuksen 154 henkilön otanta onnistui kuvaamaan perusjoukkoa luotettavasti. Kyselytutkimus onnistui vaatimuksien osalta ollessaan pätevä, luotettava, puolueeton, tehokas ja ennen kaikkea hyödyllinen ja käyttökelpoinen. Lisäksi tutkimus toteutui sille asetetussa aikamääreessä tehokkaasti ja taloudellisesti.
Tutkimustulosten perusteella vastuullisen sijoittamisen tuotteiden markkinointia kannattaa keskittää verkkotalousmedioiden, Finanssiryhmä X:n oman sähköisen materiaalin sekä sosiaalisen median yhteyteen. Hakukonemainonnalla sekä hakukoneoptimoinnilla on merkittävä rooli 2000-luvun mainonnassa ja ne ottavat yhä isompaa jalansijaa vuosi vuodelta myös vastuullisten sijoitusrahastojen mainonnassa. Demografisten tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että naiset ovat valveutuneempia sekä kiinnostuneempia vastuullista sijoittamista kohtaan, joten heille markkinointia kannattaa kohdentaa. Lisäksi voidaan todeta olevan kannattavaa panostaa markkinoinnissa laatuun sekä luotettavuuteen ja hyödyntää video– ja ääniformaatteja.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui suomalaisten rahoitus– ja sijoitustoimintaa käsittelevien teosten ympärille, joista keskeinen oli vastuullista sijoitustoimintaa käsittelevä Vastuullinen sijoittaminen -teos. Painetun lähdemateriaalien tukena hyödynnettiin sähköisiä lähteitä monipuolisesti. Tutkimuksella on vahva kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän luonne, sillä se toteutettiin standardoidusti Internet-kyselytutkimuksen avulla ja sen julkaiseminen sekä tiedonkeruu tapahtuivat sosiaalisen median kanavia käyttäen.
Kyselytutkimuksen 154 henkilön otanta onnistui kuvaamaan perusjoukkoa luotettavasti. Kyselytutkimus onnistui vaatimuksien osalta ollessaan pätevä, luotettava, puolueeton, tehokas ja ennen kaikkea hyödyllinen ja käyttökelpoinen. Lisäksi tutkimus toteutui sille asetetussa aikamääreessä tehokkaasti ja taloudellisesti.
Tutkimustulosten perusteella vastuullisen sijoittamisen tuotteiden markkinointia kannattaa keskittää verkkotalousmedioiden, Finanssiryhmä X:n oman sähköisen materiaalin sekä sosiaalisen median yhteyteen. Hakukonemainonnalla sekä hakukoneoptimoinnilla on merkittävä rooli 2000-luvun mainonnassa ja ne ottavat yhä isompaa jalansijaa vuosi vuodelta myös vastuullisten sijoitusrahastojen mainonnassa. Demografisten tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että naiset ovat valveutuneempia sekä kiinnostuneempia vastuullista sijoittamista kohtaan, joten heille markkinointia kannattaa kohdentaa. Lisäksi voidaan todeta olevan kannattavaa panostaa markkinoinnissa laatuun sekä luotettavuuteen ja hyödyntää video– ja ääniformaatteja.