Seksuaaliterveys yläkoulussa – Materiaali ehkäisyn opettamiseen
Voutilainen, Saara; Jääskeläinen, Pihla; Niittyjoki, Roosa (2018)
Voutilainen, Saara
Jääskeläinen, Pihla
Niittyjoki, Roosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046527
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaali ehkäisymenetelmistä helpottamaan terveystiedon opettajien työtä ja pitää aiheesta käytännönläheiset terveystiedon opetustunnit kahdeksannen luokan oppilaille. Tavoitteena oli lisätä oppilaiden tietoa eri ehkäisymenetelmistä, oppilaiden ymmärrystä ehkäisyn merkityksestä sekä vastuullista ja eettistä terveyskäyttäytymistä.
Ehkäisymenetelmät on ajankohtainen aihe. THL:n kouluterveyskyselyjen ja WHO:n koululaistutkimusten perusteella nuorten vastuullisessa seksuaalikäyttäytymisessä olisi kehitettävää. Opinnäytetyön työelämäkumppanin kokema tuen tarve ehkäisyn opettamiseen tuki aiheen valintaa. Edellä mainitusta syistä johtuen, koettiin tärkeäksi tuottaa ajankohtainen materiaali ehkäisymenetelmien opettamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työ muodostui raportista ja opetusmateriaalista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Tuusulan kunta. Kirjallisessa osuudessa käsitellään nuorten seksuaalikasvatuksen, nuoruuden kehitysvaiheen, ehkäisymenetelmien sekä hyvien opetusmenetelmien teoriaa. Toiminnallinen osuus muodostui käytännönläheisestä opetusmateriaalista ehkäisymenetelmien opettamiseen.
Valmiin työn arvioinnissa käytettiin apuna strukturoitua palautekyselyä, avointa kyselylomaketta ja suullista palautetta. Opettajilta saadun palautteen perusteella opetusmateriaali vastasi opettajien toiveita, oli sisällöltään korkealaatuinen ja harkittu sekä opetukseen erittäin hyvin soveltuva. Materiaalin sisällöllinen jäsennys oli toimiva ja ikätaso hyvin huomioitu. Oppilaiden palautekyselyn perusteella kaikki nuoret kokivat oppineensa uusia asioita ehkäisystä. He kokivat saaneensa riittävästi tietoa ehkäisystä ja suurin osa koki tietävänsä, mistä ehkäisyä voi jatkossa hankkia. Kokonaisuudessa oppilaat kokivat opetuspisteet hyödyllisiksi ja informatiivisiksi.
Kehittämisehdotukseksi nousi materiaalin julkaiseminen sähköisesti, mikä helpottaisi opetusmateriaalin käyttämistä jatkossa. Lisäksi materiaalia voisi laajentaa esimerkiksi sukupuolitauteihin, luoden yhtenäisen kokonaisuuden seksuaaliterveyteen.
Ehkäisymenetelmät on ajankohtainen aihe. THL:n kouluterveyskyselyjen ja WHO:n koululaistutkimusten perusteella nuorten vastuullisessa seksuaalikäyttäytymisessä olisi kehitettävää. Opinnäytetyön työelämäkumppanin kokema tuen tarve ehkäisyn opettamiseen tuki aiheen valintaa. Edellä mainitusta syistä johtuen, koettiin tärkeäksi tuottaa ajankohtainen materiaali ehkäisymenetelmien opettamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työ muodostui raportista ja opetusmateriaalista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Tuusulan kunta. Kirjallisessa osuudessa käsitellään nuorten seksuaalikasvatuksen, nuoruuden kehitysvaiheen, ehkäisymenetelmien sekä hyvien opetusmenetelmien teoriaa. Toiminnallinen osuus muodostui käytännönläheisestä opetusmateriaalista ehkäisymenetelmien opettamiseen.
Valmiin työn arvioinnissa käytettiin apuna strukturoitua palautekyselyä, avointa kyselylomaketta ja suullista palautetta. Opettajilta saadun palautteen perusteella opetusmateriaali vastasi opettajien toiveita, oli sisällöltään korkealaatuinen ja harkittu sekä opetukseen erittäin hyvin soveltuva. Materiaalin sisällöllinen jäsennys oli toimiva ja ikätaso hyvin huomioitu. Oppilaiden palautekyselyn perusteella kaikki nuoret kokivat oppineensa uusia asioita ehkäisystä. He kokivat saaneensa riittävästi tietoa ehkäisystä ja suurin osa koki tietävänsä, mistä ehkäisyä voi jatkossa hankkia. Kokonaisuudessa oppilaat kokivat opetuspisteet hyödyllisiksi ja informatiivisiksi.
Kehittämisehdotukseksi nousi materiaalin julkaiseminen sähköisesti, mikä helpottaisi opetusmateriaalin käyttämistä jatkossa. Lisäksi materiaalia voisi laajentaa esimerkiksi sukupuolitauteihin, luoden yhtenäisen kokonaisuuden seksuaaliterveyteen.