dc.contributor.author | Duong, Uttrang | |
dc.date.accessioned | 2010-05-18T08:24:55Z | |
dc.date.available | 2010-05-18T08:24:55Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201005057892 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/14493 | |
dc.description.abstract | Kotitalousvähennys on melko uusi vähennysmalli verotuksessa. Se otettiin Suomessa kokeiluun alun perin ajalle 1.10.1997 – 31.12.2000 määrätyissä kunnissa. Verovuodesta 2001 lähtien se on ollut kaikkien käytettävissä. Kotitalouksille suunnatun verotuen on ollut tarkoitus lisätä työllisyyttä, vähentää pimeää työtä sekä edistää kotitalouksien omatoimista hoivatoimintaa ja asunnon ylläpitoa.
Kotitalousvähennys on suoraan verosta tehtävä vähennys. Se on tarkoitettu kaikille luonnollisille ihmisille. Kuolinpesät voivat vaatia vähennystä vielä vainajan kuolinvuoden verotuksessa. Yhtymät eivät kuulu vähennyksen piiriin.
TVL:ssa säädetään kotitalousvähennykseen oikeuttavien töiden olevan niin kutsutut tavanomaiset kotitalous-, hoiva- ja hoito- sekä asunnon kunnossapito- ja perusparannustyöt. Lakiin ei ole tyhjentävästi määritelty kaikkia töitä, jotka oikeuttavat vähennyksen saantiin. Etenkin asunnon kunnossapito- ja perusparannustöissä on jonkin verran tulkinnan varaa. Korkein hallinto-oikeus pyrkii ennakkopäätöksillä täydentämään ja tulkitsemaan lakia. Opinnäytetyössä pohditaan asunnon perusparannustöiden ja uudisrakentamisen vaikeaselkoista rajaa.
Vähennysmallia on tarkennettu eri vuosien aikana. Viimeisin täydennys tuli voimaan verovuoden 2009 alusta. Markkinatilanteen vuoksi, osana hallituksen elvytyspakettia, vähennyksen enimmäismäärää nostettiin 3000,00 euroon sen ollessa aikaisemmin 2300,00 euroa. Samalla laajennettiin vähennyksen piiriä ja poistettiin rajat tehtyjen töiden kohdalla. Aikaisemmin asunnon kunnossapito- ja perusparannusmenoista sai verohyötyä enintään 1150,00 euroa. Omavastuu 100,00 euroa säilyy edelleen.
Ihmisten tietoisuus kotitalousvähennyksestä on jatkuvasti lisääntynyt. Yritykset ovat käyttäneet vähennystä hyväkseen mainostaessaan itseään, mikä on toisaalta lisännyt ja edistänyt vähennyksen tunnettavuutta. Tämä on johtanut kotitalousvähennyksen käytön kasvuun. | fi |
dc.description.abstract | Distinction between Restoration and New Construction Work in Tax Credits for Domestic Costs
The model for gaining tax credits for domestic costs is rather new in the taxation system. It was originally tested out in a number of regions between 1st October 1997 and 31st December 2000 and then was spread to nationwide use since 2001. The purpose of the deduction scheme was to increase employment, reduce the level of illegal work and also increase the demand for small-scale work needed in a household.
The tax credit for domestic costs-deduction is directly reduced from one´s individual taxation. Estates of deceased persons are allowed to apply for the deduction from the year of the death. Companies, entrepreneurs and agriculturists are not allowed to apply for deduction in their taxa-tions.
It is set in the Law of Income Tax (Finnish: Tuloverolaki) that tax credit can be granted from the following work: household work, care giving and daycare work in the home, and also for repair work in the home or at a leisure house. Awareness of the advantages of the tax credit has been poor at times because it has not been clearly stated in the law that what specific work entitles for the tax credit. Repair work has especially created some problems into what kind of work is entitled for tax credit and then again what work is not. The Supreme Administrative Court attempts to renew and interpret the law whenever needed. In this thesis will be considered, where the line goes between repair and new construction work.
The deduction scheme has been modified during the years of its use. The latest change for 2009 is that the deductible amount was increased to 3,000.00 € when it was 2,300.00 € in 2008. The maximum amount could include work involving maintenance and reconstruction up to 1,150.00 €. The coverage was extended to other services and the own risk for deducted costs remains in 100.00 €.
After it has been taken into nationwide use, the tax credit for domestic costs has reached more and more peoples awareness. Also companies have been able to use the deduction as part of their advertising strategy, which again has been a contributor to adding the awareness of the deduction. The use of the deduction in taxation has been increasing year after year. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Perusparannustyön ja uudisrakentamisen välinen rajanveto kotitalousvähennyksessä | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/268 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | henkilöverotus | |
dc.subject.ysa | kotitalousvähennys | |
dc.subject.ysa | verotus | |
dc.subject.ysa | uudisrakentaminen | |
dc.subject.ysa | asunnot | |
dc.subject.ysa | perusparannus | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | henkilöverotus | |
dc.subject.keyword | kotitalousvähennys | |
dc.subject.keyword | verotus | |
dc.subject.keyword | verovähennys | |
dc.subject.specialization | Juridiikka | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |