Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ensihoidon laatumittaristo

Hirvikallio, Jenni; Hiukka, Nina; Ruusunen, Juha (2018)

 
Avaa tiedosto
hirvikallio_hiukka_ruusunen.pdf (5.241Mt)
Lataukset: 


Hirvikallio, Jenni
Hiukka, Nina
Ruusunen, Juha
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056618
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa valtakunnallinen ensihoidon laatumittaristo ensihoito-organisaatioiden laadun arvioimisen ja kehittämisen työkaluksi. Ensihoito on kehittynyt viime vuosina huomattavasti, mutta alueellisia eroavaisuuksia on edelleen paljon. Opinnäytetyössä selvitetään, mitä ensihoidon laatu on ja millaisia laatumittareita eri organisaatioilla on käytössä.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kirjallisuuskatsauksen perusteella työn teoreettiseksi viitekehykseksi muodostui Sosiaali- ja terveysministeriön ensihoidon laatumittaristo vuodelta 2014. Laatumittariston ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta rakennettiin kysely, jolla selvitettiin ensihoidon laadun mittaamisen nykytilaa ja mahdollisuuksia. Webropol-kyselylinkki lähettiin kaikkien sairaanhoitopiirien ensihoidosta vastaaville henkilöille. Jokaiselta erityisvastuualueelta saatiin vastaus kyselyyn.

Opinnäytetyöprosessin tuloksena kehittyi valtakunnallinen ensihoidon laatumittaristo. Laatumittaristo on seitsensivuinen kyselylomake, jossa organisaatio vastaa ensihoitojärjestelmän eri laadun osa-alueita koskeviin kysymyksiin saaden niistä pisteitä. Lopuksi organisaatio laskee pisteet yhteen ja katsoo seliteosiosta analyysin nykyisestä laatutilanteestaan. Organisaatio voi tehdä laatumittaristoanalyysin esimerkiksi puolen vuoden välein, jolloin järjestelmän kehityssuunta on todennettavissa.

Jatkotutkimuksena laatumittariston voisi teettää kaikille sairaanhoitopiireille ja kerätä palautteen. Analyysin perusteella laatumittaristoa voisi kehittää entistä paremmin vastaamaan työelämän tarpeita. Tavoitteena olisi, että potilaita hoidettaisiin yhdenvertaisesti ja laadukkaasti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste