Markkinointisuunnitelma aloittelevalle Tuuraa mua -yritykselle
Broman, Annina (2018)
Lataukset:
Broman, Annina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097263
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi yhteistyössä aloittelevan Tuuraa mua -yrityksen kanssa, joka on aikaisemminkin tehnyt Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa yhteistyötä tämän projektin yhteydessä. Tuuraa mua on lyhytaikaisen avun työnvälityspalvelu, joka tuo apua tarvitsevan ja tuuraajan yhteen. Yritys toimii tällä hetkellä vain pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa yrityksen tunnettuutta kohderyhmän eli omaishoitajien keskuudessa. Tarkoituksena oli osallistua messutapahtuman sunnitteluun ja sen toteutukseen paikan päällä, minkä pohjalta kehittää yritykselle markkinointisuunnitelma seuraavaan messutapahtumaan ja Valtakunnalliselle Omaishoitajien viikolle. Lisäksi suunnitelmaan kuului, kuinka Tuuraa mua voisi alkaa markkinoimaan palveluitaan sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, eli se koostuu sekä teoreettisesta että toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa käsitellään markkinointia - etenkin sosiaalisessa mediassa, internetmarkkinointia, sosiaalista mediaa yleisesti, ja tapahtuman suunnittelua toimintaansa aloittelevan yrityksen näkökulmasta. Toiminnallinen osuus keskittyy tapahtuman suunnitteluun, sen toteutukseen ja tapahtuman onnistumisen jälkianalysointiin. Tapahtuman suunnittelu tapahtui jokaviikkoisissa palavereissa, joihin osallistuivat yrityksen perustajat ja muita projektiin kuuluvia.
Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota Tuuraa mua voi hyödyntää tulevien tapahtumien suunnittelussa niin, että mahdollisia virheitä, jotka tapahtuivat ensimmäisillä messuilla, voidaan välttää. Lisäksi yritys voi hyödyntää suunnitelmaa sosiaalisen median markkinoinnissaan. Yritys oli vasta aloittamassa sosiaalisen median markkinointia, mutta toiminnan kasvaessa se voi avata yhä useampia sosiaalisen median kanavia, joilla tavoittaa ihmisiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa yrityksen tunnettuutta kohderyhmän eli omaishoitajien keskuudessa. Tarkoituksena oli osallistua messutapahtuman sunnitteluun ja sen toteutukseen paikan päällä, minkä pohjalta kehittää yritykselle markkinointisuunnitelma seuraavaan messutapahtumaan ja Valtakunnalliselle Omaishoitajien viikolle. Lisäksi suunnitelmaan kuului, kuinka Tuuraa mua voisi alkaa markkinoimaan palveluitaan sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, eli se koostuu sekä teoreettisesta että toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa käsitellään markkinointia - etenkin sosiaalisessa mediassa, internetmarkkinointia, sosiaalista mediaa yleisesti, ja tapahtuman suunnittelua toimintaansa aloittelevan yrityksen näkökulmasta. Toiminnallinen osuus keskittyy tapahtuman suunnitteluun, sen toteutukseen ja tapahtuman onnistumisen jälkianalysointiin. Tapahtuman suunnittelu tapahtui jokaviikkoisissa palavereissa, joihin osallistuivat yrityksen perustajat ja muita projektiin kuuluvia.
Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota Tuuraa mua voi hyödyntää tulevien tapahtumien suunnittelussa niin, että mahdollisia virheitä, jotka tapahtuivat ensimmäisillä messuilla, voidaan välttää. Lisäksi yritys voi hyödyntää suunnitelmaa sosiaalisen median markkinoinnissaan. Yritys oli vasta aloittamassa sosiaalisen median markkinointia, mutta toiminnan kasvaessa se voi avata yhä useampia sosiaalisen median kanavia, joilla tavoittaa ihmisiä.