Mobiililaitteiden käyttö oppitunneilla : otanta mobiililaitteiden vaikutuksesta tarkkaavaisuuteen ja oppimiskokemukseen
Pöllänen, Mia; Hämäläinen, Sarianna; Lemmelä, Johanna (2018)
Pöllänen, Mia
Hämäläinen, Sarianna
Lemmelä, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076898
Tiivistelmä
Mobiililaitteet ovat läsnä niin arjessa kuin opiskelussa. Tämä luo omat haasteensa opiskeluun sekä herättää usein niin opiskelijoissa, kuin opettajissakin ristiriitaisia ajatuksia.
Opinnäytetyömme aihe on ajankohtainen sekä melko vähän tutkittu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laurealaisten opiskelijoiden mobiilikäyttäytymistä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää mobiililaitteiden vaikutusta tarkkaavaisuuteen sekä oivalluttaa opiskelijoita reflektoimaan omaa mobiililaitteen käyttöä oppitunneilla. Työmme toteutettiin yhteistyössä Tikkurilan Laurean ammattikorkeakoulun kanssa ja sillä pyrittiin löytämään mobiililaitteiden, tarkkavaisuuden ja merkittävän oppimiskokemuksen välinen yhteys opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyömme on kvantitatiivinen tutkielma, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkein laurealaisilta hoito- ja sosiaalialan opiskelijoilta joulukuussa 2017 sekä tammikuussa 2018. Kyselylomake koottiin teoreettista viitekehystä sekä kvantitatiivista tutkielmaa mukaillen ja se piti sisällään sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä, joilla pyrimme saamaan vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Kyselylomakkein saatujen vastausten perusteella mobiililaitteet haastavat opiskelijoiden tarkkaavaisuuden suuntaamista sekä näin ollen hankaloittavat itse oppimista. Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoiden tiedostavan mobiililaitteiden haitat opiskeltaessa, mutta tästä huolimatta niitä käytetään samanaikaisesti. Vastauksissa korostui tarve olla jatkuvasti tavoitettavissa. Mikäli laitteen käyttöä ulkopuoliselta taholta rajoitettaisiin, sitä ei pidettäisi hyvänä asiana. Mobiililaitteita käytettiin sekä opiskeluun että ns. viihdekäyttöön, joten opiskelijoiden tulisi kiinnittää tietoisesti huomiota oman laitteen käyttöön.
Opinnäytetyömme aihe on ajankohtainen sekä melko vähän tutkittu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laurealaisten opiskelijoiden mobiilikäyttäytymistä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää mobiililaitteiden vaikutusta tarkkaavaisuuteen sekä oivalluttaa opiskelijoita reflektoimaan omaa mobiililaitteen käyttöä oppitunneilla. Työmme toteutettiin yhteistyössä Tikkurilan Laurean ammattikorkeakoulun kanssa ja sillä pyrittiin löytämään mobiililaitteiden, tarkkavaisuuden ja merkittävän oppimiskokemuksen välinen yhteys opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyömme on kvantitatiivinen tutkielma, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkein laurealaisilta hoito- ja sosiaalialan opiskelijoilta joulukuussa 2017 sekä tammikuussa 2018. Kyselylomake koottiin teoreettista viitekehystä sekä kvantitatiivista tutkielmaa mukaillen ja se piti sisällään sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä, joilla pyrimme saamaan vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Kyselylomakkein saatujen vastausten perusteella mobiililaitteet haastavat opiskelijoiden tarkkaavaisuuden suuntaamista sekä näin ollen hankaloittavat itse oppimista. Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoiden tiedostavan mobiililaitteiden haitat opiskeltaessa, mutta tästä huolimatta niitä käytetään samanaikaisesti. Vastauksissa korostui tarve olla jatkuvasti tavoitettavissa. Mikäli laitteen käyttöä ulkopuoliselta taholta rajoitettaisiin, sitä ei pidettäisi hyvänä asiana. Mobiililaitteita käytettiin sekä opiskeluun että ns. viihdekäyttöön, joten opiskelijoiden tulisi kiinnittää tietoisesti huomiota oman laitteen käyttöön.
