”Haluisin olla päättämässä kaikesta!” : Lasten osallisuutta tukeva malli liikunnallisuutta edistämässä varhaiskasvatuksessa
Turunen, Alina; Tuuri, Elina (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Turunen, Alina
Tuuri, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097332
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta ja liikunnallisuutta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Opinnäytetyömme oli toiminnallinen, ja kehittämistehtävänämme oli luoda, kokeilla ja esitellä osallisuutta tukeva prosessimuotoinen malli yhteistyökumppanina toimivalle päiväkotiryhmälle. Työssämme malli keskittyi olennaisesti lasten liikunnallisuuden edistämiseen, sillä yhteisten keskustelujen pohjalta ilmeni, että ryhmä halusi uusia ideoita lasten liikunnallisuuden tukemiseen. Osallisuutta edistävä malli kehitettiin sellaiseksi, että se olisi käytettävissä myös muussa päiväkodin toiminnassa.
Tässä opinnäytetyössä tukeuduttiin tietoperustaan, joka käsitteli työllemme keskeisiä teemoja: suomalaista varhaiskasvatusta sekä lasten osallisuutta ja liikuntaa. Teoriatietoa hyödynnettiin myös mallin luonnissa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Kehittämämme malli koostuu suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheista. Suunnitteluvaiheessa käytettiin kuvallisen ilmaisun menetelmiä, joilla selvitettiin lasten toiveet tulevien liikuntahetkien suhteen. Toiveiden pohjalta järjestettiin kaksi erillistä liikuntahetkeä, joissa lapset saivat halutessaan olla vahvasti osallisina. Arviointi pohjautui olemassa olevaan osallisuuden toteutumisen asteikkoon sekä lapsilta ja työntekijöiltä saatuihin palautteisiin.
Loimme, kokeilimme ja esittelimme prosessimuotoisen osallisuutta tukevan mallin päiväkotiryhmälle. Kehittämämme malli tuki lasten osallisuutta koko prosessin ajan. Täysin luotettavia tuloksia lasten liikunnallisuuden tukemisesta ei saatu, sillä työntekijöiden palaute jäi vajavaiseksi. Puutteellisesta palautteesta huolimatta, kehittämämme malli koettiin hyväksi päiväkodissa ja mallia aiotaan hyödyntää jatkossa päiväkodin toiminnassa.
Tässä opinnäytetyössä tukeuduttiin tietoperustaan, joka käsitteli työllemme keskeisiä teemoja: suomalaista varhaiskasvatusta sekä lasten osallisuutta ja liikuntaa. Teoriatietoa hyödynnettiin myös mallin luonnissa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Kehittämämme malli koostuu suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheista. Suunnitteluvaiheessa käytettiin kuvallisen ilmaisun menetelmiä, joilla selvitettiin lasten toiveet tulevien liikuntahetkien suhteen. Toiveiden pohjalta järjestettiin kaksi erillistä liikuntahetkeä, joissa lapset saivat halutessaan olla vahvasti osallisina. Arviointi pohjautui olemassa olevaan osallisuuden toteutumisen asteikkoon sekä lapsilta ja työntekijöiltä saatuihin palautteisiin.
Loimme, kokeilimme ja esittelimme prosessimuotoisen osallisuutta tukevan mallin päiväkotiryhmälle. Kehittämämme malli tuki lasten osallisuutta koko prosessin ajan. Täysin luotettavia tuloksia lasten liikunnallisuuden tukemisesta ei saatu, sillä työntekijöiden palaute jäi vajavaiseksi. Puutteellisesta palautteesta huolimatta, kehittämämme malli koettiin hyväksi päiväkodissa ja mallia aiotaan hyödyntää jatkossa päiväkodin toiminnassa.