3D-kenttäeditori Unity-peleille
Hankilanoja, Lauri (2018)
Hankilanoja, Lauri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107529
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimi kajaanilainen peliyritys TJR Games Oy. TJR:n pelinkehitys erikoistuu Unity-pelimoottorilla tehtyihin peleihin. Yrityksen menestynein peli on vuonna 2015 ilmestynyt vuoropohjainen strategiapeli Interplanetary.
Työn tavoitteena oli kehittää 3D-kenttäeditori yrityksen käyttöön. Kenttäeditorin tehtävänä oli ohittaa Unity-pelimoottorin asettama rajoitus, joka estää 3D-mallien lataamisen ajon aikana. Editorin toteutukseen käytettiin Unitya ja sen tukemaa C#-ohjelmointikieltä.
Raportti on jaettu kahteen osaan: teoriaan ja toteutukseen. Teoriaosuudessa syvennytään kenttäeditorin toteutusta edellyttäviin käsitteisiin: kenttäeditoreihin, Unityyn ja 3D-malleihin. Ohjelmiston toteutus puolestaan jaetaan perinteisen ohjelmistonkehitysprosessin neljään vaiheeseen: vaatimusmäärittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen ja testaukseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena on käyttövalmis kenttäeditori. Valmis editori sisältää tarvittavat työkalut kentän tekemiseen ja tallentamiseen, mutta muutama suunniteltu ohjelman käyttöä helpottava työkalu jäi implementoimatta.
Työn tavoitteena oli kehittää 3D-kenttäeditori yrityksen käyttöön. Kenttäeditorin tehtävänä oli ohittaa Unity-pelimoottorin asettama rajoitus, joka estää 3D-mallien lataamisen ajon aikana. Editorin toteutukseen käytettiin Unitya ja sen tukemaa C#-ohjelmointikieltä.
Raportti on jaettu kahteen osaan: teoriaan ja toteutukseen. Teoriaosuudessa syvennytään kenttäeditorin toteutusta edellyttäviin käsitteisiin: kenttäeditoreihin, Unityyn ja 3D-malleihin. Ohjelmiston toteutus puolestaan jaetaan perinteisen ohjelmistonkehitysprosessin neljään vaiheeseen: vaatimusmäärittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen ja testaukseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena on käyttövalmis kenttäeditori. Valmis editori sisältää tarvittavat työkalut kentän tekemiseen ja tallentamiseen, mutta muutama suunniteltu ohjelman käyttöä helpottava työkalu jäi implementoimatta.