Tuska-festivaalien kansainvälisten kävijöiden palvelun parantaminen ja informaation lisääminen
Lempiäinen, Ilona (2018)
Lempiäinen, Ilona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097370
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Helsingissä järjestettävälle Tuska Open Air Metal Festivalille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kehitysehdotuksia Tuska-festivaalin kansainvälisten kävijöiden palvelun parantamiseksi ja tehdä suuntaa-antavia parannuksia ulkomaanmarkkinointiin.
Palvelua kehitettiin vuonna 2017 toteutetun kävijätutkimuksen pohjalta. Kävijätutkimus tehtiin erikseen suomalaisille ja ulkomaalaisille asiakkaille. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin pelkästään ulkomaalaisten asiakkaiden kävijäkyselyyn. Kävijäkyselyn tulokset laitettiin sanalliseen muotoon ja kyselyn avoimista palautteista tehtiin sisällönanalyysi. Palvelun kehitysehdotukset tehtiin näiden perusteella. Informaatiolla viitataan tässä työssä kansainvälisten kävijöiden laajempaan tavoittamiseen eli markkinoinnin keinoihin. Informaation lisäämiseksi toteutettiin
kaksi teemahaastattelua. Haastateltavina olivat Helsinki Marketingin projektipäällikkö ja Flow Festivalin markkinointipäällikkö. Haastatteluiden perusteella tehtiin suuntaa antavia kehitysehdotuksia Tuska-festivaalin ulkomaanmarkkinointiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kasvattaa Tuska-festivaalin kansainvälisten kävijöiden määrää. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka avulla toimeksiantaja voi parantaa toimintaansa tarkoituksen toteutumiseksi.
Kyselyyn vastanneita oli yhteensä 286. Sisällönanalyysiin päätyi 125 palautetta. Suurin osa festivaalin asiakkaista ovat tyytyväisiä vuoden 2017 Tuska-festivaaliin. 68 % vastanneista sanoi festivaalin olleen loistava ja 29 % sanoi sen olleen hyvä. Vuoden 2017 festivaalia voi siis pitää onnistuneena. Kyselyn palautteista tuli kuitenkin ilmi kehityskohtia. Sisällönanalyysin avulla tarkasteltiin, kuinka monta kertaa tietyistä asioista on annettu palautetta ja pystyisikö niihin tekemään muutoksia.
Merkittävimmät kehitysehdotukset Tuska-festivaalille ovat infopisteen rakentaminen, palvelukokonaisuuksien kehittäminen majoitustilanteen helpottamiseksi ja markkinoinnin kohdentaminen. Jatkotutkimuksen aiheeksi
ehdotetaan ulkomaanmarkkinointisuunnitelman tekemistä Tuska-festivaaleille.
Palvelua kehitettiin vuonna 2017 toteutetun kävijätutkimuksen pohjalta. Kävijätutkimus tehtiin erikseen suomalaisille ja ulkomaalaisille asiakkaille. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin pelkästään ulkomaalaisten asiakkaiden kävijäkyselyyn. Kävijäkyselyn tulokset laitettiin sanalliseen muotoon ja kyselyn avoimista palautteista tehtiin sisällönanalyysi. Palvelun kehitysehdotukset tehtiin näiden perusteella. Informaatiolla viitataan tässä työssä kansainvälisten kävijöiden laajempaan tavoittamiseen eli markkinoinnin keinoihin. Informaation lisäämiseksi toteutettiin
kaksi teemahaastattelua. Haastateltavina olivat Helsinki Marketingin projektipäällikkö ja Flow Festivalin markkinointipäällikkö. Haastatteluiden perusteella tehtiin suuntaa antavia kehitysehdotuksia Tuska-festivaalin ulkomaanmarkkinointiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kasvattaa Tuska-festivaalin kansainvälisten kävijöiden määrää. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka avulla toimeksiantaja voi parantaa toimintaansa tarkoituksen toteutumiseksi.
Kyselyyn vastanneita oli yhteensä 286. Sisällönanalyysiin päätyi 125 palautetta. Suurin osa festivaalin asiakkaista ovat tyytyväisiä vuoden 2017 Tuska-festivaaliin. 68 % vastanneista sanoi festivaalin olleen loistava ja 29 % sanoi sen olleen hyvä. Vuoden 2017 festivaalia voi siis pitää onnistuneena. Kyselyn palautteista tuli kuitenkin ilmi kehityskohtia. Sisällönanalyysin avulla tarkasteltiin, kuinka monta kertaa tietyistä asioista on annettu palautetta ja pystyisikö niihin tekemään muutoksia.
Merkittävimmät kehitysehdotukset Tuska-festivaalille ovat infopisteen rakentaminen, palvelukokonaisuuksien kehittäminen majoitustilanteen helpottamiseksi ja markkinoinnin kohdentaminen. Jatkotutkimuksen aiheeksi
ehdotetaan ulkomaanmarkkinointisuunnitelman tekemistä Tuska-festivaaleille.