Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hurrikaanien vaikutukset matkaperuutuksiin yrityksessä X

Koskinen, Lotta (2018)

 
Avaa tiedosto
TheseusLottaKoskinen.pdf (767.0Kt)
Lataukset: 


Koskinen, Lotta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten hurrikaanit vaikuttavat matkojen peruuntumiseen, ja kuinka suuri vaikutus niistä uutisoinnilla on matkustajien lähtöpäätöksiin. Toimeksiantajana toimi suomalainen matkatoimisto. Aihetta tarkasteltiin yrityksen matkakohteiden kautta, jotka sijaitsevat Atlantin hurrikaanialueella. Nämä kohteet olivat Dominikaaninen tasavalta, Kuuba ja Meksiko.

Työn tietoperustassa esitellään toimeksiantaja yrityksenä ja kerrotaan tarkemmin Dominikaanisesta tasavallasta, Kuubasta ja Meksikosta kohteina sekä maiden matkailusta. Lisäksi käsitellään vuosien 2015—2017 voimakkaimpia hurrikaaneja ja yleisesti matkailualan katastrofeja sekä miten ne vaikuttavat matkailualan yrityksiin ja matkailijoihin. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi mediaa ja miten markkinointi on myynnin tukena katastrofin jälkeen.

Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen ja samalla hyödyntäen alan kirjallisuutta. Tutkimuksellinen osuus koostui haastattelusta ja strukturoidusta kyselystä. Lisäksi toimeksiantaja antoi tarkkaa Excel-tilastoa matkojen peruutuksista tutkimuksen tueksi. Haastattelu toteutettiin puhelimitse yrityksen viestintävastaavan kanssa. Sähköpostikyselyyn vastasivat matkanjärjestäjän 13 matka-asiantuntijaa.

Yritykseltä saadun datan pohjalta tehdyt diagrammit osoittivat, että vuosina 2016 ja 2017 matkojen peruutusmäärät lähtivät heti kasvuun hurrikaanin jälkeen. Vuonna 2015 matkoja peruutettiin ennätysmäärä, juuri samaan aikaan kun hurrikaani oli iskeytynyt lähialueille. Sähköpostikyselyiden pohjalta sai tietoa, kuinka usein asiakkaat haluavat peruuttaa tai muuttaa matkansa kohdetta hurrikaanin takia. Lisäksi selvisi asiakkaiden yleisimmät kysymykset hurrikaaneihin liittyen. Asiakaspalvelijat myös kertoivat omat näkemyksensä katastrofin jälkeisestä markkinoinnista ja median vaikutuksista asiakkaisiin. Asiatuntijahaastattelun kautta sai tietoa median käyttäytymisestä katastrofin aikana.

Tutkimuksen tulokset tuovat toimeksiantajalle konkreettista näyttöä siitä, kuinka paljon hirmumyrskyt vaikuttavat yrityksen asiakkaisiin ja mitkä ovat yleisimmät kysymykset hurrikaaneihin liittyen. Lisäksi yritys näkee asiakaspalvelijoiden näkemyksen siitä, tulisiko markkinointia lisätä katastrofin jälkeen. Näiden tietojen pohjalta yritys voi halutessaan kehittää niitä kohtia, joilla voidaan estää tai edes vähentää asiakkaiden matkaperuutuksien määrää luonnonkatastrofien vuoksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste