Kuluttajan mielikuvat sähköyhtiön kilpailuttamiseen ja suoramarkkinointiin
Klemetti, Mia (2018)
Klemetti, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158271
Tiivistelmä
Suomessa on sähköenergian vapaa kilpailutus, jonka ansiosta jokaisella kotitaloudella on oikeus valita sähkönmyyjä. Aiheesta on kuitenkin suhteellisen vähän aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tämä opinnäytetyö käsitteli Uudellamaalla asuvien kuluttajien sähköenergian kilpailutustottumuksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ne tekijät, jotka vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen sähköyhtiön valinnassa ja se, miten suoramarkkinointi vaikuttaa kuluttajan päätöksiin ja motiiveihin. Lisäksi tässä opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisia mielikuvia kuluttajilla on suoramarkkinoinnista. Opinnäytetyö tehtiin ilman toimeksiantajaa, mutta sen tavoitteena oli, että sähkönmyyjät ympäri Suomea pystyvät hyödyntämään tutkimuksesta saatuja päätelmiä ja havaintoja omissa kehittämissuunnitelmissaan.
Tutkimuskysely jaettiin noin 350 Uudellamaalla asuvalle kuluttajalle erilaisten sosiaalisen median foorumeiden ja sähköpostin kautta. 224 henkilöä vastasi kyselyyn, eli kyselyn vastausprosentti oli 64%. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusvastauksia vertailtiin eri demografisten tekijöiden, kuten iän, pohjalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kuluttaja kilpailuttaa sähköenergian, jos kokee hyötyvänsä siitä. Usein sähköyhtiö kilpailutetaan, jos kuluttaja kokee olevansa tyytymätön nykyiseen yhtiöönsä, maksavansa sähköenergiasta liikaa, on muuttamassa tai kilpailuttaminen tapahtuu suoramarkkinoinnin välityksellä sähköyhtiön toimesta. Osa kuluttajista ei kilpailuta sähköenergiaa, sillä kokevat hyödyn olevan liian pieni, tai ovat lojaaleja nykyiselle sähköyhtiöllensä, esimerkiksi sen paikallisuuden vuoksi. Yleisesti voidaan sanoa, että kuluttaja arvostaa
sähköenergiassa ekologisuutta, mutta valitsee sähköyhtiön kuitenkin sen hinnan, luotettavuuden tai asiakaspalvelun perusteella.
Vaikka suurin osa kyselyyn vastaajista sanoi olevansa halukas kilpailuttamaan sähköenergian suoramarkkinoinnin seurauksena, voidaan suoramarkkinoinnin yleisesti kokea luovan negatiivisia mielikuvia. Se saatetaan kokea liian aggressiiviseksi tai pakonomaiseksi. Lisäksi aiemmat negatiiviset suoramarkkinointi kokemukset saattavat heijastua kuluttajien yleiseen mielikuvaan suoramarkkinoinnista.
Tämä opinnäytetyö käsitteli Uudellamaalla asuvien kuluttajien sähköenergian kilpailutustottumuksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ne tekijät, jotka vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen sähköyhtiön valinnassa ja se, miten suoramarkkinointi vaikuttaa kuluttajan päätöksiin ja motiiveihin. Lisäksi tässä opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisia mielikuvia kuluttajilla on suoramarkkinoinnista. Opinnäytetyö tehtiin ilman toimeksiantajaa, mutta sen tavoitteena oli, että sähkönmyyjät ympäri Suomea pystyvät hyödyntämään tutkimuksesta saatuja päätelmiä ja havaintoja omissa kehittämissuunnitelmissaan.
Tutkimuskysely jaettiin noin 350 Uudellamaalla asuvalle kuluttajalle erilaisten sosiaalisen median foorumeiden ja sähköpostin kautta. 224 henkilöä vastasi kyselyyn, eli kyselyn vastausprosentti oli 64%. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusvastauksia vertailtiin eri demografisten tekijöiden, kuten iän, pohjalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kuluttaja kilpailuttaa sähköenergian, jos kokee hyötyvänsä siitä. Usein sähköyhtiö kilpailutetaan, jos kuluttaja kokee olevansa tyytymätön nykyiseen yhtiöönsä, maksavansa sähköenergiasta liikaa, on muuttamassa tai kilpailuttaminen tapahtuu suoramarkkinoinnin välityksellä sähköyhtiön toimesta. Osa kuluttajista ei kilpailuta sähköenergiaa, sillä kokevat hyödyn olevan liian pieni, tai ovat lojaaleja nykyiselle sähköyhtiöllensä, esimerkiksi sen paikallisuuden vuoksi. Yleisesti voidaan sanoa, että kuluttaja arvostaa
sähköenergiassa ekologisuutta, mutta valitsee sähköyhtiön kuitenkin sen hinnan, luotettavuuden tai asiakaspalvelun perusteella.
Vaikka suurin osa kyselyyn vastaajista sanoi olevansa halukas kilpailuttamaan sähköenergian suoramarkkinoinnin seurauksena, voidaan suoramarkkinoinnin yleisesti kokea luovan negatiivisia mielikuvia. Se saatetaan kokea liian aggressiiviseksi tai pakonomaiseksi. Lisäksi aiemmat negatiiviset suoramarkkinointi kokemukset saattavat heijastua kuluttajien yleiseen mielikuvaan suoramarkkinoinnista.