Kiinteistöalan osaamistarpeiden kartoitus
Lampinen, Leena (2018)
Lampinen, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158300
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin nykyisiä ja tulevia kiinteistöalan osaamistarpeita työnantajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin mitä ne ovat ja millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan. Tarkoituksena on kehittää kolmen ammattikorkeakoulun (3AMK) eli Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian kiinteistöalan koulutusta. Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset tuovat myös haasteita koulutukselle. Näihin muutoksiin ja vielä tunnistamattomiin osaamistarpeisiin 3AMK hakee yhdessä uusia koulutusratkaisuja. Työn toimeksiantajana on Laurea-ammattikorkeakoulu sekä ulkopuolisena toimeksiantajana asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry.
Teoriaviitekehyksen pohjana on rakennuksen elinkaari, toimitilajohtaminen, kiinteistöala ja ammatillinen osaaminen. Kiinteistöala on suuri työllistäjä ja vaikuttava tekijä kansantaloudelle, niin tilojen tarjoajana kuin kansanvarallisuuden ylläpitäjänä. Kiinteistöala elää muutoksen aikaa kaupungistumisen ja digitaalisuuden lisääntymisen myötä. Kiinteistöalan yhteiskunnallisesti merkittävä rooli edellyttää perustutkimusta ja vaikuttaa osaamisen kehittymiseen.
Aineiston hankintaan käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelurunko muodostui neljästä teemasta ja teemojen alla olevista lisäkysymyksistä. Tämän menetelmän avulla haluttiin selvittää kaikki mahdolliset kiinteistöalan osaamistarpeet. Haastattelut litteroitiin kokonaan ja pelkistettiin asiasisältöjen mukaan. Näistä muodostui eri osaamistarpeita ja jokainen tarve analysoitiin erikseen.
Tutkimustulokset voidaan jakaa neljään eri osaamistarpeeseen: tekninen osaaminen, esimiestyö, digiosaaminen ja asiakasymmärrys. Näiden aihealueiden osaaminen on merkittävässä roolissa eri kiinteistöalan tehtävissä. Koska kiinteistöala on niin monialainen, myös osaamistarpeet jakautuivat useampaan aiheeseen tässä tutkimuksessa. Monesta kiinteistöalan tehtävästä on hyvä ymmärtää vähän, mutta on alueita, joita pitää osata syvemmin.
Koska kiinteistöala on merkittävä työllistäjä ja rakennuksissa on kiinni paljon omaisuutta, on kiinteistöalan koulutusta tarpeellista kehittää. Tutkimus pohjautuu neljän kiinteistöalan yrityksen edustajan haastatteluun ja heidän mielipiteisiinsä ja kokemukseensa. Kehitysehdotukseni kiinteistöalan koulutuksen kehittämiseen on syventää opetusta digitalisaation kehityksen myötä digiosaamiseen sekä asiakasymmärrykseen, esimiestyöhön ja tekniseen osaamiseen.
Teoriaviitekehyksen pohjana on rakennuksen elinkaari, toimitilajohtaminen, kiinteistöala ja ammatillinen osaaminen. Kiinteistöala on suuri työllistäjä ja vaikuttava tekijä kansantaloudelle, niin tilojen tarjoajana kuin kansanvarallisuuden ylläpitäjänä. Kiinteistöala elää muutoksen aikaa kaupungistumisen ja digitaalisuuden lisääntymisen myötä. Kiinteistöalan yhteiskunnallisesti merkittävä rooli edellyttää perustutkimusta ja vaikuttaa osaamisen kehittymiseen.
Aineiston hankintaan käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelurunko muodostui neljästä teemasta ja teemojen alla olevista lisäkysymyksistä. Tämän menetelmän avulla haluttiin selvittää kaikki mahdolliset kiinteistöalan osaamistarpeet. Haastattelut litteroitiin kokonaan ja pelkistettiin asiasisältöjen mukaan. Näistä muodostui eri osaamistarpeita ja jokainen tarve analysoitiin erikseen.
Tutkimustulokset voidaan jakaa neljään eri osaamistarpeeseen: tekninen osaaminen, esimiestyö, digiosaaminen ja asiakasymmärrys. Näiden aihealueiden osaaminen on merkittävässä roolissa eri kiinteistöalan tehtävissä. Koska kiinteistöala on niin monialainen, myös osaamistarpeet jakautuivat useampaan aiheeseen tässä tutkimuksessa. Monesta kiinteistöalan tehtävästä on hyvä ymmärtää vähän, mutta on alueita, joita pitää osata syvemmin.
Koska kiinteistöala on merkittävä työllistäjä ja rakennuksissa on kiinni paljon omaisuutta, on kiinteistöalan koulutusta tarpeellista kehittää. Tutkimus pohjautuu neljän kiinteistöalan yrityksen edustajan haastatteluun ja heidän mielipiteisiinsä ja kokemukseensa. Kehitysehdotukseni kiinteistöalan koulutuksen kehittämiseen on syventää opetusta digitalisaation kehityksen myötä digiosaamiseen sekä asiakasymmärrykseen, esimiestyöhön ja tekniseen osaamiseen.
