Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muuttuvat kuluttajaluottomarkkinat ja kuluttajien kiinnostus kuluttajaluottoon toimeksiantajayritykseltä

Partala, Saara (2018)

 
Avaa tiedosto
Partala_Saara.pdf (753.4Kt)
Lataukset: 


Partala, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168537
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää kuluttajien kiinnostusta, toiveita ja ajureita kuluttajaluottoja ja mobiilimaksupalveluita kohtaan toimeksiantajayrityksessä. Tarkoitus on selvittää toimeksiantajayrityksen näkökulmasta mahdollisuuksia ja tarkoituksenmukaisuutta laajentaa kuluttajaluottotarjoamaansa uudenlaisiin tuotteisiin. Työssä selvitetään myös, minkälaisia muutoksia kuluttajarahoituksen markkinoilla on tapahtunut. Työ perustuu yrityksen haluun selvittää potentiaalisia liiketoimintamahdollisuuksia. Tutkimus tuottaa toimeksiantajalle tietoa ja luo ymmärrystä päätöksenteon tueksi siitä, kannattaako sen lähteä syvällisemmin kartoittamaan kuluttajaluottojen laajentamista liiketoiminnassaan. Toimeksiantaja saa tutkimuksen pohjalta kuvaa kuluttajien ajatuksista, huolenaiheista ja kiinnostuksesta toimeksiantajan tarjoamaa kuluttajaluottoa kohtaan.

Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajaluottoa, kuluttajien maksutapoja ja kuluttajan maksukäyttäytymistä. Teoria kuvaa keskeistä laki- ja säätely pohjaa koskien kuluttajaluottosopimuksia, kuluttajien muuttuneita asenteita luottoa kohtaan sekä avaa luoton hyötyjä ja haittoja sekä syitä luotonantoon- ja ottoon. Teoria avaa myös erilaisia maksutapoja, maksamisen murrosta sekä kuluttajien maksukäyttäytymistä.

Empiirinen tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena kyselytutkimuksena toimeksiantajayrityksen nykyisille asiakkaille. Kysely toteutettiin sähköpostikyselynä. Kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä, joilla pyrittiin löytämään syitä ja perusteluita vastaajien näkemyksiin. Kysely lähetettiin 3000:lle asiakkaalle ja siihen vastasi 169 henkilöä. Tutkimusta täydennettiin asiantuntijan haastattelulla ja bechmarkingilla.

16% vastaajista olisi kiinnostunut, jos toimeksiantaja tarjoaisi mahdollisuuden kuluttajaluottoon. Viides osa näki hyötyjä, mikäli toimeksiantajan laskulla voitaisiin laskuttaa muitakin kuin sen omia tuotteita. Koron ja kustannusten edullisuus ovat olleet tärkein kriteeri luotonhakijoille, silloin kun he ovat aikaisemin hakeneet luottoa. E- lasku koettiin helpommaksi tavaksi vastaanottaa lasku. Keskeisiä muutoksia kuluttajaluottomarkkinoilla ovat luoton kysynnän kasvu, uusien toimijoiden tulo markkinoille ja kuluttajien asenteiden muuttuminen myönteisemmäksi luottoa kohtaa.

Kyselytutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että toimeksiantajayrityksen tarjoamalle kuluttajaluotolle on nähtävissä kohtalaista kiinnostusta ja tartuntapintaa vastaajien keskuudessa. Kyselytutkimuksen otannan pienuudesta johtuen, tuloksia ei voida kuitenkaan yleistää. Luottomarkkinoiden muutokset ovat yrityksen näkökulmasta positiivisia. Toimeksiantajan olisi perusteltua tehdä lisäselvitystä kuluttajaluottotarjonnan laajentamisesta ja sen potentiaalista, mikäli yrityksessä nähdään se jatkossa osana liiketoimintaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste