Potilaiden kokemuksia yhteispäivystyksessä asioimisesta
Nikkilä, Iina; Laurikainen, Susanna; Pulkkinen, Marianna (2018)
Nikkilä, Iina
Laurikainen, Susanna
Pulkkinen, Marianna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178623
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin erään eteläsuomalaisen sairaalan yhteispäivystyksen toimintaa potilaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa potilaiden kokemuksia tarkasteltavasta yhteispäivystyksestä. Tavoitteena oli kerätä tietoa tilaajalle yhteispäivystyksen toimivuudesta potilaan näkökulmasta.
Tietoperustana oli akuuttihoitotyö ja asiakastyytyväisyys. Artikkeleita, tutkimuksia ja kirjallisuutta haettiin kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä. Käytettyjä tietokantoja olivat mm. Medic ja Proquest central. Suuri osa tiedonhausta tehtiin manuaalisesti.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja aineisto kerättiin suljetuilla kyselylomakkeilla kevään 2018 aikana kahden viikon ajanjaksolla. Kyselylomakkeet tuotettiin sekä sähköisenä- että paperiversiona, suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Aineistonkeruujaksoa edelsi yhden vuorokauden pituinen kyselylomakkeiden esitestaus.
Aineistonkeruun aikana lomakkeita jaettiin N=48 kappaletta, yhteensä täytettyjä kyselylomakkeita palautui n=16 kappaletta. Vastausprosentiksi tuli 33 %, kaksi vastausta jouduttiin rajaamaan pois. Tuloksista kävi ilmi, että 77 % vastaajista oli kokonaisuudessaan tyytyväisiä päivystyskäyntiin. Potilaat kokivat ympäristön pääsääntöisesti turvalliseksi, tilat viihtyisiksi ja hoitovälineistön riittäväksi. Kehitettävää löytyi potilaiden yksityisyydensuojan parantamisesta ja potilaiden tiedottamisesta odotusajasta. Potilaat olivat tyytyväisiä erityisesti hoitohenkilökunnan huolelliseen ja ammattitaitoiseen työskentelyyn sekä heidän toimintansa koettiin pääsääntöisesti inhimilliseksi ja kunnioittavaksi.
Päivystyksen suuren kävijämäärän perusteella menetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus, jolloin suuri otanta mahdollistaisi tulosten yleistettävyyden ja luotettavuuden. Luotettava määrällinen tutkimus olisi vaatinut laajan otannan, joka tässä tutkimuksessa jäi valitettavasti
puutteelliseksi. Tarkasteltavan yhteispäivystyksen tuloksista ilmenee, että tilojen viihtyvyys, potilaiden tiedottaminen odotusajasta sekä yksityisyyden suojan parantaminen
olisivat kehitettäviä osa-alueita. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että hoitohenkilökunnan
ammattitaitoon ja päivystyskäyntiin kokonaisuudessaan ollaan tyytyväisiä. Pienestä otannasta johtuen kysely voitaisiin suorittaa uudemman kerran pidemmällä tarkkailtavalla
ajanjaksolla luotettavampien ja yleistettävien tulosten saamiseksi.
Tietoperustana oli akuuttihoitotyö ja asiakastyytyväisyys. Artikkeleita, tutkimuksia ja kirjallisuutta haettiin kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä. Käytettyjä tietokantoja olivat mm. Medic ja Proquest central. Suuri osa tiedonhausta tehtiin manuaalisesti.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja aineisto kerättiin suljetuilla kyselylomakkeilla kevään 2018 aikana kahden viikon ajanjaksolla. Kyselylomakkeet tuotettiin sekä sähköisenä- että paperiversiona, suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Aineistonkeruujaksoa edelsi yhden vuorokauden pituinen kyselylomakkeiden esitestaus.
Aineistonkeruun aikana lomakkeita jaettiin N=48 kappaletta, yhteensä täytettyjä kyselylomakkeita palautui n=16 kappaletta. Vastausprosentiksi tuli 33 %, kaksi vastausta jouduttiin rajaamaan pois. Tuloksista kävi ilmi, että 77 % vastaajista oli kokonaisuudessaan tyytyväisiä päivystyskäyntiin. Potilaat kokivat ympäristön pääsääntöisesti turvalliseksi, tilat viihtyisiksi ja hoitovälineistön riittäväksi. Kehitettävää löytyi potilaiden yksityisyydensuojan parantamisesta ja potilaiden tiedottamisesta odotusajasta. Potilaat olivat tyytyväisiä erityisesti hoitohenkilökunnan huolelliseen ja ammattitaitoiseen työskentelyyn sekä heidän toimintansa koettiin pääsääntöisesti inhimilliseksi ja kunnioittavaksi.
Päivystyksen suuren kävijämäärän perusteella menetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus, jolloin suuri otanta mahdollistaisi tulosten yleistettävyyden ja luotettavuuden. Luotettava määrällinen tutkimus olisi vaatinut laajan otannan, joka tässä tutkimuksessa jäi valitettavasti
puutteelliseksi. Tarkasteltavan yhteispäivystyksen tuloksista ilmenee, että tilojen viihtyvyys, potilaiden tiedottaminen odotusajasta sekä yksityisyyden suojan parantaminen
olisivat kehitettäviä osa-alueita. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että hoitohenkilökunnan
ammattitaitoon ja päivystyskäyntiin kokonaisuudessaan ollaan tyytyväisiä. Pienestä otannasta johtuen kysely voitaisiin suorittaa uudemman kerran pidemmällä tarkkailtavalla
ajanjaksolla luotettavampien ja yleistettävien tulosten saamiseksi.