Service Manager 2016:n asennus tietohallinnon käyttöön — Case Laurea Service Desk
Piironen, Juho; Öster, Walter (2018)
Piironen, Juho
Öster, Walter
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä ja dokumentoida System Centerin Service Manager 2016:n asennusprosessi yritysverkkoon. Työssä on tarkasteltu asennusprosessin vaatimia toimenpiteitä ja eroja aikaisemman Service Manager 2012-version asennukseen. Työskentelymenetelminä käytettiin kokeellista testaamista ja havainnointia. Työn tilaaja on ollut Laurea-ammattikorkeakoulun Service Desk, joka on osa Laurean tietohallintoa.
Työn tarkoitus oli parantaa Laurean tietohallinnon asiakaspalvelun ja Service Deskin itsepalvelu- sekä ongelmanhallintapuolen toimintaa päivittämällä asiakaspalveluun liittyviä menetelmiä ja järjestelmiä uudemmiksi. Laurean yritysverkossa on työn aloitusvaiheessa ollut käytössä System Center–tuotepaketin versio 2012, joten tarkoitus on testata sen korvaaminen käytännössä, vuoden 2016 versiolla. Työssä tutkitaan tähän liittyviä asioita kuten tietovarastot, datan tuominen käytössä olevista järjestelmistä, sekä datan liittäminen Laurealla käytössä olevaan itsepalveluportaaliin. Laurealla ei ollut aikaisempaa kokemusta tuotteen 2016-versioiden asennuksesta, joten prosessista on tarkoitus kerätä tietoa ja dokumentaatiota havainnoista, ongelmista ja menetelmistä.
Asennusprosessit dokumentoidaan asennusohjeen muotoon, jotta niitä pystytään käyttämään ohjeena tulevien asennusten yhteydessä. Laurealla on tarkoitus käyttää tästä työstä saatua dokumentaatiota apuna ja ohjeistuksena, jotta asennus voitaisiin toteuttaa Laurean tuotantopalvelimien puolelle myöhemmin. Tavoitteena on myös havainnoida 2016-version hyötyjä ja haittoja verrattuna 2012-versioon. Työn toteutus tehdään testipalvelimilla, sillä tuotannossa tämänlaista testausta ei voida toteuttaa.
Työn tarkoitus oli parantaa Laurean tietohallinnon asiakaspalvelun ja Service Deskin itsepalvelu- sekä ongelmanhallintapuolen toimintaa päivittämällä asiakaspalveluun liittyviä menetelmiä ja järjestelmiä uudemmiksi. Laurean yritysverkossa on työn aloitusvaiheessa ollut käytössä System Center–tuotepaketin versio 2012, joten tarkoitus on testata sen korvaaminen käytännössä, vuoden 2016 versiolla. Työssä tutkitaan tähän liittyviä asioita kuten tietovarastot, datan tuominen käytössä olevista järjestelmistä, sekä datan liittäminen Laurealla käytössä olevaan itsepalveluportaaliin. Laurealla ei ollut aikaisempaa kokemusta tuotteen 2016-versioiden asennuksesta, joten prosessista on tarkoitus kerätä tietoa ja dokumentaatiota havainnoista, ongelmista ja menetelmistä.
Asennusprosessit dokumentoidaan asennusohjeen muotoon, jotta niitä pystytään käyttämään ohjeena tulevien asennusten yhteydessä. Laurealla on tarkoitus käyttää tästä työstä saatua dokumentaatiota apuna ja ohjeistuksena, jotta asennus voitaisiin toteuttaa Laurean tuotantopalvelimien puolelle myöhemmin. Tavoitteena on myös havainnoida 2016-version hyötyjä ja haittoja verrattuna 2012-versioon. Työn toteutus tehdään testipalvelimilla, sillä tuotannossa tämänlaista testausta ei voida toteuttaa.