Teaching Finnish as a second language with new practice material
Kivinen, Viivi; Pollari, Saara (2018)
Kivinen, Viivi
Pollari, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178737
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen päiväkodin kanssa, mukana on ollut myös Suomi toisena kielenä opettaja Katja Lehtonen. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ja luoda toimiva runko toimintakertoihimme Kipinäkeskuksen tuottaman ”Roihusten arjessa” harjoitusmateriaalin avulla. Päiväkodin saama hyöty nähtiin tärkeänä osana prosessia. Suunnitellut toimintatuokiot toteutettiin käyttämällä ”Roihusten arjessa” materiaalia pohjana suunnittelussa. Ryhmän kasvattajien kommentit suunnitelmista otettiin huomioon ja suunnitelmia kehitettiin näiden pohjalta.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu monikulttuurisuuden sekä Suomi toisena kielenä opetukseen Suomessa. Vygotskyn teoria lähikehityksen vyöhykkeestä on myös yksi teorian pääaiheista, sillä Kipinäkeskus pohjaa ideansa mallintamisesta lähikehityksen vyöhykkeen teoriaan. Muut aihealueet teoriassa ovat monikielisyys käsitteenä ja AAC- kuvallisen kommunikoinnin keinot.
Kohderyhmänä toimivat viisi viisivuotiasta sekä heidän monikulttuurisen päiväkotiryhmän kasvattajat. Opinnäytetyö prosessin aikana on käytetty palvelumuotoilun keinoja ja käyttöä on arvioitu läpi prosessin. Lapsilähtöisiä menetelmiä on käytetty toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Leikki, laulaminen ja havainnointi olivat keskeisimpiä metodeja mitä käytettiin toimintatuokio prosessissa. Toimintatuokiot toteutettiin seitsemällä kerralla, joista kaksi oli arviointeja ja loput viisi toimintatuokioita.
Pystyimme rakentamaan rungon harjoitusmateriaalin käyttöön. Omien havaintojemme ja lasten oman kokemuksen perusteella huomasimme, että lasten sanavarasto kasvoi toimintakertojemme puitteissa. Ryhmän kasvattajat olivat tyytyväisiä tuokioihin, lapsen hyöty nähtiin tärkeimpänä osana tulosta. Kasvattajat ilmaisivat, ettei tuokioiden kaltainen intensiivinen opetus olisi mahdollista päiväkodin arjessa. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyön tulokset olivat kehityksellisiä ja kaikki osalliset kokivat saavansa eväitä itsellensä prosessin aikana.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu monikulttuurisuuden sekä Suomi toisena kielenä opetukseen Suomessa. Vygotskyn teoria lähikehityksen vyöhykkeestä on myös yksi teorian pääaiheista, sillä Kipinäkeskus pohjaa ideansa mallintamisesta lähikehityksen vyöhykkeen teoriaan. Muut aihealueet teoriassa ovat monikielisyys käsitteenä ja AAC- kuvallisen kommunikoinnin keinot.
Kohderyhmänä toimivat viisi viisivuotiasta sekä heidän monikulttuurisen päiväkotiryhmän kasvattajat. Opinnäytetyö prosessin aikana on käytetty palvelumuotoilun keinoja ja käyttöä on arvioitu läpi prosessin. Lapsilähtöisiä menetelmiä on käytetty toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Leikki, laulaminen ja havainnointi olivat keskeisimpiä metodeja mitä käytettiin toimintatuokio prosessissa. Toimintatuokiot toteutettiin seitsemällä kerralla, joista kaksi oli arviointeja ja loput viisi toimintatuokioita.
Pystyimme rakentamaan rungon harjoitusmateriaalin käyttöön. Omien havaintojemme ja lasten oman kokemuksen perusteella huomasimme, että lasten sanavarasto kasvoi toimintakertojemme puitteissa. Ryhmän kasvattajat olivat tyytyväisiä tuokioihin, lapsen hyöty nähtiin tärkeimpänä osana tulosta. Kasvattajat ilmaisivat, ettei tuokioiden kaltainen intensiivinen opetus olisi mahdollista päiväkodin arjessa. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyön tulokset olivat kehityksellisiä ja kaikki osalliset kokivat saavansa eväitä itsellensä prosessin aikana.