Turvaa työpäivään - Ensiapukoulutus lastenkodin ohjaajille
Salminen, Mari; Saarinen, Elmo; Peltovirta, Simo (2018)
Salminen, Mari
Saarinen, Elmo
Peltovirta, Simo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188952
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä päihdekuntoutusta tarjoavan lastenkodin yksikön kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ensiapukoulutuspäivä kyseisen lastenkodin ohjaajille. Tavoitteena opinnäytetyössä oli kehittää lastenkodin ohjaajien ensiapuvalmiuksia keskeisten lastenkodin päihdekuntoutusyksikössä tarvittavien ensiaputilanteiden osalta. Tavoitetilana oli, että ensiapukoulutuspäivä koettaisiin hyödyllisenä ja, että se olisi monistamiskelpoinen muihin vastaaviin lasten ja nuorten sijaishuollon yksiköihin.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen aiheet valikoituivat henkilökunnan toiveiden pohjalta. Ensiapukoulutuspäivä piti sisällään luennon, jonka tukena käytettiin ensiavun teoriaan liittyvää PowerPoint –esitystä. Koulutuksen aiheita olivat haavat, murtumat ja ruhjeet, palovammat, intoksikaatiot, tajunnantason häiriöt, sydänpysähdykset sekä tartuntavaaratilanteet. Lisäksi koulutus sisälsi case-tapauksen ja simulaatioharjoitteita liittyen koulutuksessa opetettuihin aiheisiin.
Ensiapukoulutuspäivää arvioitiin opinnäytetyön tekijöiden laatimalla palautekyselyllä. Lastenkodin ohjaajat täyttivät palautekyselyn, jossa he arvioivat Likert-asteikkoa käyttämällä koulutuksen onnistumista sekä hyötyä yksikön ohjaajille. Ensiapukoulutuspäivien päätyttyä myös opinnäytetyön tekijät täyttivät heitä itseään varten laaditun arviointikaavakkeen, jonka avulla tekijät pystyivät itse arvioimaan koulutustilaisuudelle asetettujen tavoitteiden toteutumista. Palautekyselyiden tulosten perusteella lastenkodin ohjaajat kokivat ensiapukoulutuksen onnistuneena toteutuksena ja hyödyllisenä heidän työnsä kannalta. Lastenkodin ohjaajat kokivat simulaatioharjoitteet tehokkaana tapana oppia ja harjoitella ensiavun antamista. Lisäksi lastenkodin ohjaajien mielestä koulutusta voisi hyödyntää myös muissa vastaavissa yksiköissä. Opinnäytetyön tekijöiden täyttämistä arviointikaavakkeista kävi ilmi, että ensiapukoulutuspäivän toteutuksessa onnistuttiin asetettujen tavoitteiden ja suunnitelman mukaisesti.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen aiheet valikoituivat henkilökunnan toiveiden pohjalta. Ensiapukoulutuspäivä piti sisällään luennon, jonka tukena käytettiin ensiavun teoriaan liittyvää PowerPoint –esitystä. Koulutuksen aiheita olivat haavat, murtumat ja ruhjeet, palovammat, intoksikaatiot, tajunnantason häiriöt, sydänpysähdykset sekä tartuntavaaratilanteet. Lisäksi koulutus sisälsi case-tapauksen ja simulaatioharjoitteita liittyen koulutuksessa opetettuihin aiheisiin.
Ensiapukoulutuspäivää arvioitiin opinnäytetyön tekijöiden laatimalla palautekyselyllä. Lastenkodin ohjaajat täyttivät palautekyselyn, jossa he arvioivat Likert-asteikkoa käyttämällä koulutuksen onnistumista sekä hyötyä yksikön ohjaajille. Ensiapukoulutuspäivien päätyttyä myös opinnäytetyön tekijät täyttivät heitä itseään varten laaditun arviointikaavakkeen, jonka avulla tekijät pystyivät itse arvioimaan koulutustilaisuudelle asetettujen tavoitteiden toteutumista. Palautekyselyiden tulosten perusteella lastenkodin ohjaajat kokivat ensiapukoulutuksen onnistuneena toteutuksena ja hyödyllisenä heidän työnsä kannalta. Lastenkodin ohjaajat kokivat simulaatioharjoitteet tehokkaana tapana oppia ja harjoitella ensiavun antamista. Lisäksi lastenkodin ohjaajien mielestä koulutusta voisi hyödyntää myös muissa vastaavissa yksiköissä. Opinnäytetyön tekijöiden täyttämistä arviointikaavakkeista kävi ilmi, että ensiapukoulutuspäivän toteutuksessa onnistuttiin asetettujen tavoitteiden ja suunnitelman mukaisesti.