Kiinteistöala – monialainen ja vaikuttava työympäristö : kiinteistöliiketoiminnan koulutuksen kehittäminen työelämän näkökulmasta
Säkkinen, Emilia (2018)
Säkkinen, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on kiinteistöliiketoiminnan koulutuksen kehittäminen työelämän näkökulmasta. Aihe nousi ajankohtaiseksi 3AMK:n yhteistyön myötä. Ammattikorkeakoulujen yhteistyö mahdollistaa kiinteistöliiketoiminnan koulutuksen kehittämisen ja uudistamisen. Tutkimuksen on tarkoitus selvittää, minkälaista osaamista tämän hetkinen kiinteistöliiketoiminnan ala tarvitsee. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii kiinteistöalalla vaikuttava järjestö RAKLI.
Tutkimuksen tulosten perusteella esitetään toimintaehdotuksia kiinteistöliiketoiminnan koulutuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä haastattelua ja kyselytutkimusta. Haastattelut suoritettiin kiinteistö- ja rakennusalan opettajille ja kyselytutkimus toteutettiin kiinteistö- ja rakennusalalle valmistuneille henkilöille. Tietoperusta opinnäytetyössä pohjautuu kiinteistöjohtamisen sekä ammatillisen kasvun teorioihin.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset olivat, että kiinteistöliiketoiminnan koulutukseen tulisi lisätä taloushallinnon opetusta, vuorovaikutusosaamista, kiinteistötekniikan teoriaa, johtamis- ja esimiesopintoja sekä sopimusjuridiikan ja lainsäädännön opetusta. Koulutuksessa tulisi myös panostaa käytännönläheiseen koulutukseen, monialaiseen osaamiseen sekä lisätä opetukseen työelämälähtöisyyttä.
Koulutusta voidaan kehittää käytännönläheisemmäksi esimerkiksi oppilaitosten ja organisaatioiden yhteistyöllä tai opetuspelien avulla. 3AMK yhteistyö mahdollistaa kiinteistöalan monialaisen opetuksen, sillä kullakin ammattikorkeakoululla on tarjota osaamista, joka luo kiinteistöalan tarpeiden täyttämän kokonaisuuden. Kiinteistöliiketoiminnan koulutusta kehittämällä ja uudistamalla käytännönläheiseksi sekä työelämälähtöiseksi pystyttäisiin parantamaan koulutuksen sopivuutta vastaamaan työelämässä vaadittaviin taitoihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella esitetään toimintaehdotuksia kiinteistöliiketoiminnan koulutuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä haastattelua ja kyselytutkimusta. Haastattelut suoritettiin kiinteistö- ja rakennusalan opettajille ja kyselytutkimus toteutettiin kiinteistö- ja rakennusalalle valmistuneille henkilöille. Tietoperusta opinnäytetyössä pohjautuu kiinteistöjohtamisen sekä ammatillisen kasvun teorioihin.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset olivat, että kiinteistöliiketoiminnan koulutukseen tulisi lisätä taloushallinnon opetusta, vuorovaikutusosaamista, kiinteistötekniikan teoriaa, johtamis- ja esimiesopintoja sekä sopimusjuridiikan ja lainsäädännön opetusta. Koulutuksessa tulisi myös panostaa käytännönläheiseen koulutukseen, monialaiseen osaamiseen sekä lisätä opetukseen työelämälähtöisyyttä.
Koulutusta voidaan kehittää käytännönläheisemmäksi esimerkiksi oppilaitosten ja organisaatioiden yhteistyöllä tai opetuspelien avulla. 3AMK yhteistyö mahdollistaa kiinteistöalan monialaisen opetuksen, sillä kullakin ammattikorkeakoululla on tarjota osaamista, joka luo kiinteistöalan tarpeiden täyttämän kokonaisuuden. Kiinteistöliiketoiminnan koulutusta kehittämällä ja uudistamalla käytännönläheiseksi sekä työelämälähtöiseksi pystyttäisiin parantamaan koulutuksen sopivuutta vastaamaan työelämässä vaadittaviin taitoihin.