Työkaluja RESTO -tietotaitokilpailun sosiaalisen median kanavien aktiivisena pitämiseen
Kuparinen, Annika (2018)
Kuparinen, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli sisällöntuottaminen RESTO -tietotaitokilpailun sosiaalisen median kanaviin sekä sosiaalisen median suunnitelman avulla sosiaalisen median päivitysten näkyvyyden ja tykkäysten seuraaminen ja tutkiminen. Tärkeänä tavoitteena oli myös tuleville RESTO -tietotaitokilpailun markkinointitiimeille työkalujen antaminen jatkuvaan sosiaalisen median aktiivisena pitämiseen. Sosiaalisen median sisältöä tutkittiin opinnäytetyössä systemaattisesti havainnoiden. Toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu, joka on Uudellamaalla toimiva ammattikorkeakoulu ja järjesti RESTO2018 -tietotaitokilpailun. RESTO -tietotaitokilpailu on restonomiopiskelijoille tarkoitettu kilpailu, jonka tavoitteena on tehdä restonomikoulutusta ja –nimikettä tutuksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median käsitteestä, jota tarkastellaan monesta näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkitaan myös RESTO -tietotaitokilpailun sosiaalisen median tilanne ennen RESTO2018 kilpailun markkinointia SWOT-analyysiä apuna käyttäen. SWOT-analyysi auttoi luomaan käsityksen RESTO -tietotaitokilpailun aiemmasta sosiaalisen median tilasta. SWOT-analyysissä suurimpana uhkana nähtiin vuosittain vaihtuva kilpailun järjestäjäkoulu eli uudet ylläpitäjät sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä avataan myös käsitettä systemaattinen havainnointi, jota käytetään opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä tutkiessa RESTO -tietotaitokilpailun sosiaalisen median sisältöä.
RESTO2018 -tietotaitokilpailun markkinointi sosiaalisessa mediassa on kasvattanut seuraajamääriä aikaisemmasta ja julkaiseminen siellä on ollut aktiivisempaa ja suunni-telmallisempaa kuin aikaisempina vuosina. Järjestäjäkoulun opiskelijoihin liittyvät päivitykset sekä restonomien uratarinat ovat saaneet sosiaalisessa mediassa eniten näkyvyyttä ja positiivisen vastaanoton. Videot sosiaalisen median trendinä ovat näkyneet myös RESTO2018 sosiaalisen median kanavissa positiivisella vaikutuksella. Vähiten suosiota saaneita päivityksiä ovat olleet mainostamiseen verrattavat päivitykset sekä yhteistyökumppaneiden uudelleen jaetut päivitykset.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median käsitteestä, jota tarkastellaan monesta näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkitaan myös RESTO -tietotaitokilpailun sosiaalisen median tilanne ennen RESTO2018 kilpailun markkinointia SWOT-analyysiä apuna käyttäen. SWOT-analyysi auttoi luomaan käsityksen RESTO -tietotaitokilpailun aiemmasta sosiaalisen median tilasta. SWOT-analyysissä suurimpana uhkana nähtiin vuosittain vaihtuva kilpailun järjestäjäkoulu eli uudet ylläpitäjät sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä avataan myös käsitettä systemaattinen havainnointi, jota käytetään opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä tutkiessa RESTO -tietotaitokilpailun sosiaalisen median sisältöä.
RESTO2018 -tietotaitokilpailun markkinointi sosiaalisessa mediassa on kasvattanut seuraajamääriä aikaisemmasta ja julkaiseminen siellä on ollut aktiivisempaa ja suunni-telmallisempaa kuin aikaisempina vuosina. Järjestäjäkoulun opiskelijoihin liittyvät päivitykset sekä restonomien uratarinat ovat saaneet sosiaalisessa mediassa eniten näkyvyyttä ja positiivisen vastaanoton. Videot sosiaalisen median trendinä ovat näkyneet myös RESTO2018 sosiaalisen median kanavissa positiivisella vaikutuksella. Vähiten suosiota saaneita päivityksiä ovat olleet mainostamiseen verrattavat päivitykset sekä yhteistyökumppaneiden uudelleen jaetut päivitykset.