Åländska företagare på internet : en kvalitativ studie om användningen av onlinebutiker hos några åländska hantverksföretagare
Engblom, Anton; Nyholm, Daniel (2018)
Engblom, Anton
Nyholm, Daniel
Högskolan på Åland
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188872
Tiivistelmä
Det här arbetet har gått ut på att skapa en fördjupning inom möjligheterna att driva en onlinebutik som företagare på internet och åländska företagares syn på onlinebutiker. I arbetets teoridel tar vi upp tillvägagångssättet från att skapa innehåll, till att skapa trafik, till att konvertera kunderna för att slutligen behålla kunderna via lojalitet.
Förutom denna teoretiska del tar vi även upp Ålands, som är fokusgruppen, svårigheter med att att handla med resten av Europa i och med den annorlunda skattezonen.
Empirin i arbetet skedde genom kvalitativa intervjuer med två företagare på Åland som var inom hantverksbranschen och skötte sin onlinebutik härifrån Åland. Svaren vi fick gällande vad företagarnas syn på onlinebutiker var uppfattade vi framförallt vara bundna till tid, men också påverkade av skattegränsen. The goal of this study has been to deepen our knowledge about managing an online store, and what the entrepreneurs think about that. In the theory section we delve into how to create content, how to create traffic, how to convert buyers and finally how to keep the customers through loyalty programs. Apart from these theories we have also touched on the difficulties regarding VAT when doing business between Aland Islands and other European countries.
The empirical part of the thesis is built around two qualitative interviews with entrepreneurs from the Aland Islands that do business in the field of handcrafted merchandise who manage their own online stores.
The answers we got from the entrepreneurs indicated that online stores are very time consuming, but also that the special tax issues is something that influenced the market.
Förutom denna teoretiska del tar vi även upp Ålands, som är fokusgruppen, svårigheter med att att handla med resten av Europa i och med den annorlunda skattezonen.
Empirin i arbetet skedde genom kvalitativa intervjuer med två företagare på Åland som var inom hantverksbranschen och skötte sin onlinebutik härifrån Åland. Svaren vi fick gällande vad företagarnas syn på onlinebutiker var uppfattade vi framförallt vara bundna till tid, men också påverkade av skattegränsen.
The empirical part of the thesis is built around two qualitative interviews with entrepreneurs from the Aland Islands that do business in the field of handcrafted merchandise who manage their own online stores.
The answers we got from the entrepreneurs indicated that online stores are very time consuming, but also that the special tax issues is something that influenced the market.