Mitä tehtäis! : Innostaminen toiminnallisin menetelmin
Seppälä, Sari (2018)
Seppälä, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209092
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli kehittää voimaannuttava ja innostava ryhmätoimintakokonaisuus syrjäytymisvaarassa oleville nuorille aikuisille puuduttavan arjen katkaisemiseksi. Ryhmätoiminnan keskiössä olivat toiminnalliset ja osallistavat menetelmät ja sosiokulttuurinen innostaminen. Koska sosiokulttuurinen innostaminen pohjautuu vapaaehtoisuuteen ja kaikkien osallistujien yhteiseen tekemiseen, opinnäytetyön toiminnallisuus ja teemat sekä aikataulu päätettiin yhdessä. Yhteisessä tekemisessä oli mukana vierailevia kokemusasiantuntijoita ja ohjaajia. Opinnäytetyön suunnitelman kantavana voimana oli osittainen suunnittelemattomuus tarkoittaen, että innostamisen hengessä suunnitelmasta oltiin valmiita joustamaan ja improvisaation mahdollisuus oli olemassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on helpottaa vastaavien projektien järjestämistä sekä tuoda näkemystä toiminnallisen innostamisen tarpeesta. Onnistumista ja tavoitteiden toteutumista mitattiin sekä suullista että kirjallista palautetta keräämällä ja ohjaajan omakohtaisella havainnoinnilla. Tuloksista voidaan päätellä että toiminta innosti, lisäsi osallistujien itsetuntemusta sekä antoi onnellisuuden tunteita osallistujien sen hetkiseen elämäntilanteeseen. Innostaminen toiminnallisin menetelmin osoittautui oivalliseksi tavaksi aktivoida syrjäytyneitä nuoria aikuisia. Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista räätälöidä vastaavanlaista toimintaa eri ikäryhmille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on helpottaa vastaavien projektien järjestämistä sekä tuoda näkemystä toiminnallisen innostamisen tarpeesta. Onnistumista ja tavoitteiden toteutumista mitattiin sekä suullista että kirjallista palautetta keräämällä ja ohjaajan omakohtaisella havainnoinnilla. Tuloksista voidaan päätellä että toiminta innosti, lisäsi osallistujien itsetuntemusta sekä antoi onnellisuuden tunteita osallistujien sen hetkiseen elämäntilanteeseen. Innostaminen toiminnallisin menetelmin osoittautui oivalliseksi tavaksi aktivoida syrjäytyneitä nuoria aikuisia. Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista räätälöidä vastaavanlaista toimintaa eri ikäryhmille.