Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vuorovaikutuksen hyödyntäminen organisaatioiden sisältömarkkinoinnissa

Rantakangas, Sonja (2018)

Avaa tiedosto
Sonja_Rantakangas.pdf (708.7Kt)
Lataukset: 


Rantakangas, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229541
Tiivistelmä
Internetin käytön lisääntymisen ja sosiaalisen median synnyn myötä sisältömarkkinointi markkinointitekniikkana on mahdollistunut. Sisältömarkkinointi perustuu vuorovaikutukseen, jossa halutaan synnyttää keskustelua asiakkaan kanssa. Organisaatioiden keskuudessa sisältömarkkinointi on varsin uusi keino tehdä markkinointia, mikä asettaa haasteita siitä, kuinka saada sisältömarkkinoinnista vuorovaikutteista ja asiakaslähtöistä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada tietoa siitä, hyödyntävätkö organisaatiot vuorovaikutusta sisältömarkkinoinnissaan.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan, mitä organisaatioiden tulee ottaa huomioon tehdessään vuorovaikutteista sisältömarkkinointia. Teoriaosuuden alussa käydään läpi markkinoinnin muutosta ja avataan tarkemmin sisältömarkkinointia. Lisäksi kerrotaan, mitä sosiaalinen media on sekä opinnäytetyön kannalta merkittävimmistä sosiaalisen median kanavista. Loppupuolella kerrotaan sisältöstrategiasta ja siitä, kuinka tärkeää se on organisaation sisältömarkkinoinnin kannalta. Teoriaosuuden lopussa kerrotaan, mitä organisaatioiden tulisi ottaa huomioon kehittäessään sisältömarkkinointiaan vuorovaikutteisemmaksi.

Tutkimus suoritettiin strukturoituna haastatteluna eli lomakehaastatteluna, jossa ennalta määrätyt kysymykset on esitetty tietyssä järjestyksessä. Haastattelut toteutettiin sähköpostitse alkuvuonna 2018 ja siihen osallistui neljä eri aloilla toimivaa organisaatiota. Tällä tavoin saatiin tietoa siitä, hyödynnetäänkö vuorovaikutusta sisältömarkkinoinnissa toimialasta riippumatta.

Tutkimustulosten tarkastelun perusteella voidaan todeta, että organisaatioiden sisältömarkkinoinnissa hyödynnetään vuorovaikutusta. Organisaatioiden välillä on kuitenkin pieniä eroja, kuinka ne tekevät vuorovaikutuksellista sisältömarkkinointia. Kaikilla haastatteluun osallistuneilla organisaatioilla on käytössä sisältöstrategia, jota ne hyödyntävät tehdessään sisältömarkkinointia. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suomalaiset organisaatiot kokevat organisaatioblogin ylläpitämisen vielä vieraana. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös päätellä, että isoimmilla organisaatioilla on suuremmat kapasiteetit tehdä sisältömarkkinointia. Asiakaslähtöinen ja vuorovaikutteinen sisältömarkkinointi kuitenkin toteutuu kaikissa haastatteluun osallistuneissa organisaatioissa.

Jatkotutkimukseksi nousi idea tutkimuksesta jossa selvitettäisiin tuntevatko asiakkaat, että heidän mielipidettä kuunnellaan ja otetaanko heidät huomioon organisaatioiden sisältömarkkinoinnissa. Tämän tutkimuksen avulla organisaatiot saisivat mielenkiintoista tietoa siitä, kuinka he ovat onnistuneet hyödyntämään vuorovaikutusta sisältömarkkinoinnissaan asiakkaiden mielestä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste