Ikääntyneen asiakkaan yleistilan laskun tunnistaminen ja siihen reagoiminen tarkoituksenmukaisesti : Koulutus Kuusamon kaupungin vanhustyön hoitajille
Rontti, Anni; Rontti, Eeva (2018)
Rontti, Anni
Rontti, Eeva
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239682
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö on linjannut raportissaan Yhtenäiset päivystyshoidon perusteet (2010,50), että ikääntyneillä päivystystä tulee käyttää vain tarkoituksenmukaisissa ja välttämättömissä tilanteissa. Hoitohenkilökunnan tulee arvioida ikääntyneen yleistilaa ja konsultoida lääkäriä puhelimitse, ennen päivystykseen lähettämistä, ellei kyseessä ole hätätilanne. Raportissa todetaan, että hoitohenkilökunnalle tulee järjestää koulutusta aiheeseen liittyen. (Yhtenäiset päivystyshoidon perusteet 2010, 50.)
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli lisätä ikääntyneiden parissa työskentelevien hoitajien osaamista asiakkaan yleistilan muutoksiin ja niiden tunnistamiseen ja yhteydenotossa lääkäriin käyttämällä ABCDE- ja ISBAR -malleja. Tavoitteena oli parantaa ikääntyneen elämänlaatua. Kuntaliitto linjaa julkaisussaan, että hoitajien saadessa koulutusta, ikääntyneen akuuttitilanteisiin liittyen, epätarkoituksenmukaiset päivystyskäynnit vähenivät (Mylläri, Kirsi & Valvanne 2014).
Kehittämistarve tähän opinnäytetyöhön nousi työelämästä. Opinnäytetyö toteutettiin tuotteistettuna prosessina. Opinnäytetyön tuotteena oli koulutus ikääntyneiden hoitajille. Koulutus koostui teoriatiedosta ja käytännön harjoitteista. Koulutus järjestettiin marraskuussa 2017. Koulutuksesta saatu palaute oli positiivista ja koulutus koettiin tarpeelliseksi ja omaa työtä kehittäväksi. Jatkotutkimus aiheena olisi hyvä selvittää, lisääntyikö hoitajien osaaminen ikääntyneen yleistilan laskun tunnistamisesta ja siihen reagoimisesta tarkoituksenmukaisesti.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli lisätä ikääntyneiden parissa työskentelevien hoitajien osaamista asiakkaan yleistilan muutoksiin ja niiden tunnistamiseen ja yhteydenotossa lääkäriin käyttämällä ABCDE- ja ISBAR -malleja. Tavoitteena oli parantaa ikääntyneen elämänlaatua. Kuntaliitto linjaa julkaisussaan, että hoitajien saadessa koulutusta, ikääntyneen akuuttitilanteisiin liittyen, epätarkoituksenmukaiset päivystyskäynnit vähenivät (Mylläri, Kirsi & Valvanne 2014).
Kehittämistarve tähän opinnäytetyöhön nousi työelämästä. Opinnäytetyö toteutettiin tuotteistettuna prosessina. Opinnäytetyön tuotteena oli koulutus ikääntyneiden hoitajille. Koulutus koostui teoriatiedosta ja käytännön harjoitteista. Koulutus järjestettiin marraskuussa 2017. Koulutuksesta saatu palaute oli positiivista ja koulutus koettiin tarpeelliseksi ja omaa työtä kehittäväksi. Jatkotutkimus aiheena olisi hyvä selvittää, lisääntyikö hoitajien osaaminen ikääntyneen yleistilan laskun tunnistamisesta ja siihen reagoimisesta tarkoituksenmukaisesti.