Fysioterapian suoravastaanottotoiminnan hyödyllisyys asiakkaiden kokemana : Selvitys Nikkilän terveysasemalle
Mäkelä, Mika; Heinäaho, Jutta (2018)
Mäkelä, Mika
Heinäaho, Jutta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Sipoon terveyskeskuksen Nikkilän terveysaseman asiakkaiden kokemuksia suoravastaanottotoiminnasta. Fysioterapeutin suoravastaanotolla tarkoitetaan sitä, että tuki- ja liikuntaelinsairausasiakas (TULES-asiakas) ohjataan tietyin kriteerein suoraan fysioterapeutille lääkärin vastaanoton sijaan, mikä nopeuttaa asiakkaan hoidon ja kuntoutuksen aloittamista. Lisäksi työssä selvitettiin, kokivatko asiakkaat välitöntä ja pitkäaikaista muutosta kivussa ja sen myötä toimintakyvyssä suoravastaanottokäynnin jälkeen. Työn tarkoituksena oli kerätä tietoa Nikkilän terveysasemalle palvelun kehittämiseksi. Tulokset ovat lisäksi merkityksellisiä palvelun jatkuvuuden kannalta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin suoravastaanottotoimintaa Suomessa ja ulkomailla. Se sisälsi myös kuvauksen Nikkilän terveysaseman suoravastaanottotoiminnasta. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin kipua ja toimintakykyä International Classification of Functioning, Disability and Health:n (ICF) näkökulmasta sekä asiakaskokemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin metologisena triangulaationa, mikä tarkoittaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistämistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kaksivaiheisella kyselyllä Nikkilän fysioterapian suoravastaanoton asiakkailta. Tulokset osoittivat, että suoravastaanottokäynnin jälkeen koettu kipu oli vähentynyt sekä välittömästi vastaanoton jälkeen että kolme viikkoa käynnistä. Kivulla koettiin olevan vaikutusta toimintakykyyn, erityisesti liikkumiseen. Koetussa toimintakyvyssä ei kuitenkaan tapahtunut merkittävää muutosta, vaikka koetussa kivussa muutos oli huomattava. Asiakkaat kokivat suoravastaanottotoiminnan hyödyllisenä ja olivat kokonaisuudessa tyytyväisiä käyntiin. He olivat myös tyytyväisiä nopeaan hoitoon pääsyyn sekä fysioterapeutin asiantuntevuuteen. Asiakkaat eivät olisi halunneet mennä lääkärin vastaanotolle suoravastaanoton sijaan.
Tulevaisuudessa sama tutkimus voitaisiin toistaa suuremmalla otoskoolla ja verrokkiryhmällä. Lisäksi tutkimusta voisi jatkaa muuttamalla kysely kolmivaiheiseksi, jolloin voitaisiin selvittää, kuinka monella fysioterapian suoravastaanoton asiakkaalla kipu kroonistuu.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin suoravastaanottotoimintaa Suomessa ja ulkomailla. Se sisälsi myös kuvauksen Nikkilän terveysaseman suoravastaanottotoiminnasta. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin kipua ja toimintakykyä International Classification of Functioning, Disability and Health:n (ICF) näkökulmasta sekä asiakaskokemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin metologisena triangulaationa, mikä tarkoittaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistämistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kaksivaiheisella kyselyllä Nikkilän fysioterapian suoravastaanoton asiakkailta. Tulokset osoittivat, että suoravastaanottokäynnin jälkeen koettu kipu oli vähentynyt sekä välittömästi vastaanoton jälkeen että kolme viikkoa käynnistä. Kivulla koettiin olevan vaikutusta toimintakykyyn, erityisesti liikkumiseen. Koetussa toimintakyvyssä ei kuitenkaan tapahtunut merkittävää muutosta, vaikka koetussa kivussa muutos oli huomattava. Asiakkaat kokivat suoravastaanottotoiminnan hyödyllisenä ja olivat kokonaisuudessa tyytyväisiä käyntiin. He olivat myös tyytyväisiä nopeaan hoitoon pääsyyn sekä fysioterapeutin asiantuntevuuteen. Asiakkaat eivät olisi halunneet mennä lääkärin vastaanotolle suoravastaanoton sijaan.
Tulevaisuudessa sama tutkimus voitaisiin toistaa suuremmalla otoskoolla ja verrokkiryhmällä. Lisäksi tutkimusta voisi jatkaa muuttamalla kysely kolmivaiheiseksi, jolloin voitaisiin selvittää, kuinka monella fysioterapian suoravastaanoton asiakkaalla kipu kroonistuu.