Voidaanko osaamisen johtamisella tukea arvostuksen kokemista ja osoittamista asiantuntijaorganisaatiossa? : Case: Futurice Oy
Maijala, Aino (2018)
Maijala, Aino
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249980
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja globalisaatio ovat vauhdittaneet ohjelmistoalan kasvua. Asiantuntijaorganisaatioille ominaisesti ohjelmistoalalla kilpailukyky perustuu organisaatiossa olevaan osaamiseen, mutta osaajista on pulaa ja yritykset rekrytoivatkin vastavalmistuneita suoraan korkeakouluista. Nuoret osaajat tuovat muutoksen mukanaan; kovien arvojen sijaan pehmeät arvot korostuvat, kun työltä odotetaan muun muassa merkityksellisyyttä ja arvostusta. Asiantuntijuuden lisäksi arvostusta pitää saada kokea myös yksilönä, ihmisenä. Arvostuksen kokeminen on kriittistä, joten arvostuksen osoittamiseen tulisi panostaa asiantuntijaorganisaatioissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia arvostuksen kokemista ja mahdollisuuksia tukea arvostuksen kokemista ja osoittamista asiantuntijaorganisaatiossa osaamisen johtamisella. Lisäksi tavoitteena on luoda tapoja lisätä arvostusta ja sen osoittamista. Kehittämistyö toteutettiin Futurice Oy:lle, joka on ohjelmistoalalla toimiva asiantuntijaorganisaatio.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen johtamisesta, arvostuksesta ja osaamisesta. Arvostus on tutkittava ilmiö, jota tulee ymmärtää, jotta sen kokemista ja osoittamista voidaan pyrkiä tukemaan. Osaamisen johtaminen ja kehittäminen tarjoavat prosesseja ja työkaluja, joiden avulla tuoda organisaatiossa oleva ja arvostukseen tarvittava osaaminen esiin. Osaaminen yhdistää arvostuksen ja osaamisen johtamisen.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa on tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, haastatteluja ja osallistavaa ideointia. Kolmen eri asiantuntijaryhmän edustajista haastateltiin kuutta henkilöä ja lisäksi haastateltiin asiantuntijaryhmien osaamisesta vastaavat kolme henkilöä. Kysely ja osallistava ideointi taas toteutettiin laajemmalla kohderyhmällä.
Tutkimustulosten perusteella asiantuntijaorganisaatiossa arvostetaan kollegan persoonaa ja osaamista. Arvostuksen kokemisessa korostui myös luottamus, ja arvostuksessa kollegaa kohtaan merkittävässä roolissa on se, miten hyvin kyseinen henkilö edustaa organisaatiota, sen kulttuuria ja arvoja. Arvostus perustui tietämykseen kollegan osaamisesta, joka taas syntyy työkokemuksen ja yhdessä työskentelyn myötä. Osaamisen johtaminen asiantuntijaorganisaatiossa näyttäytyy enemmänkin osaamisen kehittämisenä, jolloin asiantuntijat vastaavat oman asiantuntijuutensa ja osaamisensa kehittämisestä ja heidän tukemisensa on organisaation vastuulla.
Osaamisen johtamisella voidaan todennäköisesti tukea arvostuksen kokemista ja osoittamista, etenkin tuomalla esiin asiantuntijoiden osaaminen. Arvostukseen vaaditaan sekä tietämystä kollegan osaamisesta että sosiaalista osaamista, kuten tunneälyä ja empatiaa. Ammatillisen osaamisen rinnalla tulisikin korostaa myös sosiaalista osaamista, jotta voidaan tukea arvostuksen kokemista ja osoittamista. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi työkalut Osaamispuu ja Arvostustimantti sekä ajattelumalli ”4+2 tapaa osoittaa arvostusta”. Sekä työkalut että muut tulokset ovat siirrettävissä ja hyödynnettävissä myös muissa organisaatioissa eri toimialoilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia arvostuksen kokemista ja mahdollisuuksia tukea arvostuksen kokemista ja osoittamista asiantuntijaorganisaatiossa osaamisen johtamisella. Lisäksi tavoitteena on luoda tapoja lisätä arvostusta ja sen osoittamista. Kehittämistyö toteutettiin Futurice Oy:lle, joka on ohjelmistoalalla toimiva asiantuntijaorganisaatio.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen johtamisesta, arvostuksesta ja osaamisesta. Arvostus on tutkittava ilmiö, jota tulee ymmärtää, jotta sen kokemista ja osoittamista voidaan pyrkiä tukemaan. Osaamisen johtaminen ja kehittäminen tarjoavat prosesseja ja työkaluja, joiden avulla tuoda organisaatiossa oleva ja arvostukseen tarvittava osaaminen esiin. Osaaminen yhdistää arvostuksen ja osaamisen johtamisen.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa on tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, haastatteluja ja osallistavaa ideointia. Kolmen eri asiantuntijaryhmän edustajista haastateltiin kuutta henkilöä ja lisäksi haastateltiin asiantuntijaryhmien osaamisesta vastaavat kolme henkilöä. Kysely ja osallistava ideointi taas toteutettiin laajemmalla kohderyhmällä.
Tutkimustulosten perusteella asiantuntijaorganisaatiossa arvostetaan kollegan persoonaa ja osaamista. Arvostuksen kokemisessa korostui myös luottamus, ja arvostuksessa kollegaa kohtaan merkittävässä roolissa on se, miten hyvin kyseinen henkilö edustaa organisaatiota, sen kulttuuria ja arvoja. Arvostus perustui tietämykseen kollegan osaamisesta, joka taas syntyy työkokemuksen ja yhdessä työskentelyn myötä. Osaamisen johtaminen asiantuntijaorganisaatiossa näyttäytyy enemmänkin osaamisen kehittämisenä, jolloin asiantuntijat vastaavat oman asiantuntijuutensa ja osaamisensa kehittämisestä ja heidän tukemisensa on organisaation vastuulla.
Osaamisen johtamisella voidaan todennäköisesti tukea arvostuksen kokemista ja osoittamista, etenkin tuomalla esiin asiantuntijoiden osaaminen. Arvostukseen vaaditaan sekä tietämystä kollegan osaamisesta että sosiaalista osaamista, kuten tunneälyä ja empatiaa. Ammatillisen osaamisen rinnalla tulisikin korostaa myös sosiaalista osaamista, jotta voidaan tukea arvostuksen kokemista ja osoittamista. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi työkalut Osaamispuu ja Arvostustimantti sekä ajattelumalli ”4+2 tapaa osoittaa arvostusta”. Sekä työkalut että muut tulokset ovat siirrettävissä ja hyödynnettävissä myös muissa organisaatioissa eri toimialoilla.
