Arvonlisävero-opas Yritys X:n palvelukeskuksiin ostolaskujen käsittelijöille
Hilska, Karoliina (2018)
Hilska, Karoliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239843
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Suomen arvonlisäverolakiin ja laatia aiheesta opas Yritys X:n palvelukeskuksiin Puolaan ja Intiaan. Oppaan tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa ostolaskujen käsittelyä Yritys X:ssä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi ostolaskujen käsittelyprosessia, arvonlisäverolakia sekä opasta. Ostolaskujen käsittelyprosessi käydään ensin teoriamuotoisesti läpi ja sen jälkeen perehdytään prosessiin nimenomaan toimeksiantajayrityksessä. Arvonlisäverolakia käsittelevässä osiossa esitellään Suomessa käytössä olevat verokannat sekä perehdytään vähennysoikeuteen. Lopuksi käydään vielä läpi mitä oppaalla tarkoitetaan ja erityisesti, millainen on hyvä opas.
Opas laadittiin power point –muotoisena tietopakettina. Oppaan alussa määritellään lyhyesti mitä arvonlisäverolailla tarkoitetaan ja käydään läpi perussääntöjä verovelvollisuudesta. Suomessa käytössä olevat verokannat esitellään ja käydään läpi käyttäen esimerkkeinä Yritys X:n tavanomaisimpia laskuttajia. Kansainvälisten laskujen arvonlisäverotus käydään läpi lyhyesti, mutta pääpaino oppaassa on vähennysoikeudessa. Oppaassa kerrotaan syyt vähennysoikeuden takana ja selvitetään edellytykset vähennysoikeuden syntymiselle. Vähennysoikeuden poikkeukset esitellään käyttäen jälleen esimerkkeinä Yritys X:n tavanomaisimpia laskuttajia. Oppaan loppuun on vielä kerätty ohjeita ostolaskujen käsittelyyn arvonlisäveron näkökulmasta.
Oppaasta saatiin palautetta toimeksiantajayrityksen edustajalta, mutta aikataulun vuoksi palautetta ei valitettavasti ehditty kerätä oppaan kohderyhmältä. Jatkokehitysehdotuksena todetaankin, että oppaan julkaisun jälkeen palvelukeskuksista voisi yrittää kerätä palautetta oppaan käytettävyydestä ja sen pohjalta muokata opasta entistä toimivammaksi. Myös oppaan visuaalisuutta voisi kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi ostolaskujen käsittelyprosessia, arvonlisäverolakia sekä opasta. Ostolaskujen käsittelyprosessi käydään ensin teoriamuotoisesti läpi ja sen jälkeen perehdytään prosessiin nimenomaan toimeksiantajayrityksessä. Arvonlisäverolakia käsittelevässä osiossa esitellään Suomessa käytössä olevat verokannat sekä perehdytään vähennysoikeuteen. Lopuksi käydään vielä läpi mitä oppaalla tarkoitetaan ja erityisesti, millainen on hyvä opas.
Opas laadittiin power point –muotoisena tietopakettina. Oppaan alussa määritellään lyhyesti mitä arvonlisäverolailla tarkoitetaan ja käydään läpi perussääntöjä verovelvollisuudesta. Suomessa käytössä olevat verokannat esitellään ja käydään läpi käyttäen esimerkkeinä Yritys X:n tavanomaisimpia laskuttajia. Kansainvälisten laskujen arvonlisäverotus käydään läpi lyhyesti, mutta pääpaino oppaassa on vähennysoikeudessa. Oppaassa kerrotaan syyt vähennysoikeuden takana ja selvitetään edellytykset vähennysoikeuden syntymiselle. Vähennysoikeuden poikkeukset esitellään käyttäen jälleen esimerkkeinä Yritys X:n tavanomaisimpia laskuttajia. Oppaan loppuun on vielä kerätty ohjeita ostolaskujen käsittelyyn arvonlisäveron näkökulmasta.
Oppaasta saatiin palautetta toimeksiantajayrityksen edustajalta, mutta aikataulun vuoksi palautetta ei valitettavasti ehditty kerätä oppaan kohderyhmältä. Jatkokehitysehdotuksena todetaankin, että oppaan julkaisun jälkeen palvelukeskuksista voisi yrittää kerätä palautetta oppaan käytettävyydestä ja sen pohjalta muokata opasta entistä toimivammaksi. Myös oppaan visuaalisuutta voisi kehittää.