Kuvasanakirjan avulla ympäristökasvatusta kaksi- ja monikielisille lapsille varhaiskasvatuksessa
Kauppala, Mirka (2018)
Kauppala, Mirka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239810
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäyteyössä tarkoituksena oli toteuttaa kuvasanakirja, jonka teema on luonto ja retkeily. Tarkoitus oli tuoda päiväkodin työntekijöille työväline, jonka avulla he voivat osallistaa kaksi- ja monikielisiä lapsia liittyen luontoon ja retkitoimintaan. Tavoite oli arvioida kuvasanakirjan käytännöllisyyttä eri toimintaympäristöissä lasten kanssa. Toimeksiantaja oli eräs vantaalainen päiväkoti.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatusta, ympäristökasvatusta, osallisuutta, monikielisyyttä ja kuvakommunikointia. Päiväkodeissa kaksi- ja monikielisten lapsien osuus yleistyy. Muutos tuo varhaiskasvatukseen paineita kehittää toiminta- ja työmenetelmiä niin että kaksi- ja monikielisten lasten suomen kielenkehitystä voidaan tukea sekä osallisuutta lisätä. Tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty kuvakommunikointia työvälineenä retkeilyn mahdollistamiseksi monikielisessä päiväkotiryhmässä. Lähimetsäretket mahdollistavat lapsille monipuolisen oppimisympäristön, jossa lapset pääsevät muodostamaan heidän luontokäsitystään.
Opinnäytetyössä toteutettiin kuvasanakirja, jonka teemoina olivat liikenneturvallisuus ja säännöt, erilaiset ympäristöt, kulkuvälineet, tutkimusvälineet ja luonnon tutkiminen, kasvilajit ja kierrätys. Toiminnallinen osuus toteutui kolmessa eri toimintakerrassa, jotka olivat päiväpiiri, metsäretki ja kollaasin tekeminen. Tarkoituksena oli käydä kuvasanakirjan avulla keskeistä sanastoa ja sääntöjä lasten kanssa ennen retkeä, retken aikana ja sen jälkeen.
Arvioinnin tukena käytettiin havainnointia, lastentarhanopettajan palautetta ja henkilökunnalle tehtyä palautelomaketta. Tulosten perusteella kuvasanakirja on ajankohtainen ja hyödyllinen työväline kyseisessä päiväkodissa. Työväline on mielekäs niin lapsille kuin varhaiskasvattajille. Kuvasanakirjan avulla voi osallistaa kaksi- ja monikielisiä lapsia toimintaan ja innostaa heitä havainnoimaan ympäristöä. Toimeksiantaja haluaa ottaa työvälineen käyttöön päiväkodin ryhmissä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatusta, ympäristökasvatusta, osallisuutta, monikielisyyttä ja kuvakommunikointia. Päiväkodeissa kaksi- ja monikielisten lapsien osuus yleistyy. Muutos tuo varhaiskasvatukseen paineita kehittää toiminta- ja työmenetelmiä niin että kaksi- ja monikielisten lasten suomen kielenkehitystä voidaan tukea sekä osallisuutta lisätä. Tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty kuvakommunikointia työvälineenä retkeilyn mahdollistamiseksi monikielisessä päiväkotiryhmässä. Lähimetsäretket mahdollistavat lapsille monipuolisen oppimisympäristön, jossa lapset pääsevät muodostamaan heidän luontokäsitystään.
Opinnäytetyössä toteutettiin kuvasanakirja, jonka teemoina olivat liikenneturvallisuus ja säännöt, erilaiset ympäristöt, kulkuvälineet, tutkimusvälineet ja luonnon tutkiminen, kasvilajit ja kierrätys. Toiminnallinen osuus toteutui kolmessa eri toimintakerrassa, jotka olivat päiväpiiri, metsäretki ja kollaasin tekeminen. Tarkoituksena oli käydä kuvasanakirjan avulla keskeistä sanastoa ja sääntöjä lasten kanssa ennen retkeä, retken aikana ja sen jälkeen.
Arvioinnin tukena käytettiin havainnointia, lastentarhanopettajan palautetta ja henkilökunnalle tehtyä palautelomaketta. Tulosten perusteella kuvasanakirja on ajankohtainen ja hyödyllinen työväline kyseisessä päiväkodissa. Työväline on mielekäs niin lapsille kuin varhaiskasvattajille. Kuvasanakirjan avulla voi osallistaa kaksi- ja monikielisiä lapsia toimintaan ja innostaa heitä havainnoimaan ympäristöä. Toimeksiantaja haluaa ottaa työvälineen käyttöön päiväkodin ryhmissä.