Henkilöbrändillä potkua markkinointiin : case: Reijolan Fysioterapia
Komulainen, Sari (2018)
Komulainen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239862
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää kohdeyritykselle mahdollisuuksia erottautua markkinoilla. Henkilöbrändäämisen avulla yrittäjällä on mahdollisuus tuoda esiin omaa palvelualtista asennetta sekä omaa asiantuntijuutta. Avoimella, läpinäkyvällä ja rehellisellä viestinnällä asiakkaisiin voidaan rakentaa luottamussuhde. Henkilöbrändääminen perustuu oman asiantuntijuuden jakamiseen ja asiakkaalle arvon tuottamiseen. Opinnäytetyössä on esitelty sisältömarkkinointi ja tarinankerronta tukemaan onnistunutta henkilöbrändäämistä.
Ensiluokkainen palvelu ja onnistunut asiakaskokemus ovat palvelualan yrittäjälle hyvä keino erottautua markkinoilla. Asiakaskokemuksella tarkoitetaan kaikkia asiakkaan kohtaamisia yrityksen kanssa niin digitaalisella-, fyysisellä- tai tiedostamattomalla tasolla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin palvelumuotoilun mahdollisuuksia parantaa kohdeyrityksen palveluprosessia. Palvelumuotoilussa pyritään parantamaan asiakaskokemusta poistamalla mahdollisia häiritseviä tekijöitä ja lisäämällä asiakaskokemusta parantavia tekijöitä.
Opinnäytetyö pohjautui laadullisen tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen. Yrittäjän teemahaastattelulla selvitettiin yrityksen nykytilaa, yrittäjän mietteitä sekä tulevaisuuden suunnitelmia. Benchmarkingin avulla pystyi kartoittamaan paikallisten yrittäjien toimintaa sekä tarkastelemaan hyvinvointialalla toimivan personal trainerin käytäntöjä kasvattaa henkilöbrändiään ja jakaa osaamistaan sosiaalisen median välityksellä.
Teorian ja laadullisen tutkimuksen pohjalta laadittiin kehitysehdotus. Kehitysehdotus piti sisällään digistrategian, jonka tarkoitus oli antaa yrittäjälle valmiudet sosiaalisen median käyttöön huomioiden henkilöbrändin vahvistamisen. Kehitysehdotus sisältää myös yrityksen toiminnan tarkastelun palvelumuotoilun näkökulmasta sekä muutaman ehdotuksen parantaa asiakaskokemusta.
Ensiluokkainen palvelu ja onnistunut asiakaskokemus ovat palvelualan yrittäjälle hyvä keino erottautua markkinoilla. Asiakaskokemuksella tarkoitetaan kaikkia asiakkaan kohtaamisia yrityksen kanssa niin digitaalisella-, fyysisellä- tai tiedostamattomalla tasolla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin palvelumuotoilun mahdollisuuksia parantaa kohdeyrityksen palveluprosessia. Palvelumuotoilussa pyritään parantamaan asiakaskokemusta poistamalla mahdollisia häiritseviä tekijöitä ja lisäämällä asiakaskokemusta parantavia tekijöitä.
Opinnäytetyö pohjautui laadullisen tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen. Yrittäjän teemahaastattelulla selvitettiin yrityksen nykytilaa, yrittäjän mietteitä sekä tulevaisuuden suunnitelmia. Benchmarkingin avulla pystyi kartoittamaan paikallisten yrittäjien toimintaa sekä tarkastelemaan hyvinvointialalla toimivan personal trainerin käytäntöjä kasvattaa henkilöbrändiään ja jakaa osaamistaan sosiaalisen median välityksellä.
Teorian ja laadullisen tutkimuksen pohjalta laadittiin kehitysehdotus. Kehitysehdotus piti sisällään digistrategian, jonka tarkoitus oli antaa yrittäjälle valmiudet sosiaalisen median käyttöön huomioiden henkilöbrändin vahvistamisen. Kehitysehdotus sisältää myös yrityksen toiminnan tarkastelun palvelumuotoilun näkökulmasta sekä muutaman ehdotuksen parantaa asiakaskokemusta.