Palvelumuotoilun hyödyntäminen yrityksen toiminnan kehittämisessä
Salminen, Elviira (2018)
Salminen, Elviira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410130
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelumuotoilun hyödyntämistä yrityksen toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miksi ja miten palvelumuotoilulla voidaan kehittää yrityksen toimintaa ja mitä muuta hyötyä siitä on yritykselle. Tarkoituksena oli luoda kuva palvelumuotoilun mahdollisuuksista yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä sekä tutkia mihin ongelmiin sitä voidaan hyödyntää.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on palvelumuotoilu ja yrityksen liiketoiminnan kehittäminen sekä asiakaslähtöisyys. Näiden teemojen avulla pyrittiin havainnoimaan mitä yrityksen kehittämisprosesseissa tulee ottaa huomioon ja kuinka yrityksen liiketoimintaa voidaan kehittää entistä kannattavammaksi.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin kolmelle palvelumuotoilun ammattilaiselle. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2017. Haastatteluissa perehdyttiin palvelumuotoiluun Suomessa, yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen sekä asiakaslähtöisyyteen. Haastattelujen tulosten avulla havainnoitiin, mitä muutosta palvelumuotoilulta haetaan, mitä yrityksen liiketoiminnan kehittäminen vaatii yritykseltä ja miten yritys voi kehittää asiakasymmärrystä.
Haastattelujen tulosten perusteella huomattiin, että palvelumuotoilua hyödynnetään vain osittain yrityksen kehittämisprosesseissa. Yleensä sitä hyödynnetään vain tietyn palvelun tai prosessin kehittämiseen. Palvelumuotoilun tulisi kuitenkin olla mukana kehitysprosessin alusta lähtien.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on palvelumuotoilu ja yrityksen liiketoiminnan kehittäminen sekä asiakaslähtöisyys. Näiden teemojen avulla pyrittiin havainnoimaan mitä yrityksen kehittämisprosesseissa tulee ottaa huomioon ja kuinka yrityksen liiketoimintaa voidaan kehittää entistä kannattavammaksi.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin kolmelle palvelumuotoilun ammattilaiselle. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2017. Haastatteluissa perehdyttiin palvelumuotoiluun Suomessa, yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen sekä asiakaslähtöisyyteen. Haastattelujen tulosten avulla havainnoitiin, mitä muutosta palvelumuotoilulta haetaan, mitä yrityksen liiketoiminnan kehittäminen vaatii yritykseltä ja miten yritys voi kehittää asiakasymmärrystä.
Haastattelujen tulosten perusteella huomattiin, että palvelumuotoilua hyödynnetään vain osittain yrityksen kehittämisprosesseissa. Yleensä sitä hyödynnetään vain tietyn palvelun tai prosessin kehittämiseen. Palvelumuotoilun tulisi kuitenkin olla mukana kehitysprosessin alusta lähtien.