Pulelin pois !! - Digitaalinen media perheessä
Kokkonen, Maarit; Koramo, Virve (2018)
Kokkonen, Maarit
Koramo, Virve
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249927
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Kokkonen Maarit & Koramo Virve
Työn nimi: Pulelin pois!! – digitaalinen media perheessä
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (AMK), hoitotyön koulutusohjelma
Asiasanat: digitaalinen media, perhe, lasten kehitys, opas
Nykyajan lapset syntyvät digitaalisen median keskelle. Lasten elinympäristössä on alusta alkaen monenlaisia digitaalisia laitteita, älylaitteista dvd-soittimeen. Muun muassa terveydenhuollon ammattilaisilla on herännyt huoli, kuinka elämä digitaalisen median keskellä vaikuttaa lapsen kehitykseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää digitaalisen median käytön merkitystä 0-6-vuotiaan lapsen kehitykseen ja suunnitella ja tuottaa opas.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kuusamon kaupungin lastenneuvola. Toimeksiantaja perusteli aiheen valintaa 0-6-vuotiaiden lasten terveysongelmilla, joita ovat esimerkiksi ylipaino, liikkumattomuus ja vuorovaikutustaitojen puutteet. Digitaalisen median liiallinen käyttö voi johtaa näihin ongelmiin. Toimeksiantaja käyttää opasta tukena aiheen puheeksi ottamisessa neuvolakäynneillä ja antaessaan tietoa vanhemmille digitaalisen median vaikutuksista.
Opinnäytetyöprosessia ohjanneet kysymykset olivat
1. Mitä on digitaalinen media?
2. Miten digitaalinen media vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen, kuten puheen kehitykseen, fyysiseen aktiivisuuteen ja uneen?
3. Miten digitaalinen media vaikuttaa vuorovaikutuksen kehittymiseen?
4. Millainen opas tukee vanhempia heidän kasvatustehtävässään, kun he ohjaavat lastensa digitaalisen median käyttöä?
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäyte, jonka tuloksena valmistunut opas sisältää tietoa digitaalisesta mediasta ja sen käytön merkityksestä 0–6-vuotiaan lapsen kehitykseen. Opas toimii keskustelun avauksen apuna neuvolan työntekijän ja vanhempien välillä aiheesta. Digitaalisen median käyttäjinä ovat sekä lapset että vanhemmat. Lapsi oppii vanhemman esimerkistä digitaalisen median käyttötapoja. Vanhempien tehtävä on asettaa rajat ja säännöt lapsen digitaalisen median käytölle. Pieni lapsi tarvitsee median käytössä tukea, opastusta ja aikaa keskustelulle median sisällöstä. Vanhempien jakamaton huomio päivittäin on lapselle tärkeää vuorovaikutustaitojen ja puheen ja kielen kehittymisen kannalta. Lapsen kehitykselle merkityksellisiä ovat myös riittävä uni ja monipuolinen liikkuminen.
Opinnäytetyöstä syntyneiden johtopäätösten mukaan opas vastaa todelliseen työelämän tarpeeseen ja se tulee käyttöön. Opas on toimeksiantajan toiveiden mukainen ja sen aihe on ajankohtainen. Opinnäytetyöprosessin aikana esiin nousseita jatkotutkimusaiheita ovat esimerkiksi Lisääkö digitaalinen media istumista? ja Digitaalinen media ja mediapelot. Digitaalisen median käyttöä pystyisi tutkimaan monien eri asiayhteyksien kanssa ja tärkeää on tuoda julki tutkimusten tuloksia yleiseen tietoisuuteen esimerkiksi terveydenhuollon henkilöstön toimesta.
Tekijä(t): Kokkonen Maarit & Koramo Virve
Työn nimi: Pulelin pois!! – digitaalinen media perheessä
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (AMK), hoitotyön koulutusohjelma
Asiasanat: digitaalinen media, perhe, lasten kehitys, opas
Nykyajan lapset syntyvät digitaalisen median keskelle. Lasten elinympäristössä on alusta alkaen monenlaisia digitaalisia laitteita, älylaitteista dvd-soittimeen. Muun muassa terveydenhuollon ammattilaisilla on herännyt huoli, kuinka elämä digitaalisen median keskellä vaikuttaa lapsen kehitykseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää digitaalisen median käytön merkitystä 0-6-vuotiaan lapsen kehitykseen ja suunnitella ja tuottaa opas.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kuusamon kaupungin lastenneuvola. Toimeksiantaja perusteli aiheen valintaa 0-6-vuotiaiden lasten terveysongelmilla, joita ovat esimerkiksi ylipaino, liikkumattomuus ja vuorovaikutustaitojen puutteet. Digitaalisen median liiallinen käyttö voi johtaa näihin ongelmiin. Toimeksiantaja käyttää opasta tukena aiheen puheeksi ottamisessa neuvolakäynneillä ja antaessaan tietoa vanhemmille digitaalisen median vaikutuksista.
Opinnäytetyöprosessia ohjanneet kysymykset olivat
1. Mitä on digitaalinen media?
2. Miten digitaalinen media vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen, kuten puheen kehitykseen, fyysiseen aktiivisuuteen ja uneen?
3. Miten digitaalinen media vaikuttaa vuorovaikutuksen kehittymiseen?
4. Millainen opas tukee vanhempia heidän kasvatustehtävässään, kun he ohjaavat lastensa digitaalisen median käyttöä?
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäyte, jonka tuloksena valmistunut opas sisältää tietoa digitaalisesta mediasta ja sen käytön merkityksestä 0–6-vuotiaan lapsen kehitykseen. Opas toimii keskustelun avauksen apuna neuvolan työntekijän ja vanhempien välillä aiheesta. Digitaalisen median käyttäjinä ovat sekä lapset että vanhemmat. Lapsi oppii vanhemman esimerkistä digitaalisen median käyttötapoja. Vanhempien tehtävä on asettaa rajat ja säännöt lapsen digitaalisen median käytölle. Pieni lapsi tarvitsee median käytössä tukea, opastusta ja aikaa keskustelulle median sisällöstä. Vanhempien jakamaton huomio päivittäin on lapselle tärkeää vuorovaikutustaitojen ja puheen ja kielen kehittymisen kannalta. Lapsen kehitykselle merkityksellisiä ovat myös riittävä uni ja monipuolinen liikkuminen.
Opinnäytetyöstä syntyneiden johtopäätösten mukaan opas vastaa todelliseen työelämän tarpeeseen ja se tulee käyttöön. Opas on toimeksiantajan toiveiden mukainen ja sen aihe on ajankohtainen. Opinnäytetyöprosessin aikana esiin nousseita jatkotutkimusaiheita ovat esimerkiksi Lisääkö digitaalinen media istumista? ja Digitaalinen media ja mediapelot. Digitaalisen median käyttöä pystyisi tutkimaan monien eri asiayhteyksien kanssa ja tärkeää on tuoda julki tutkimusten tuloksia yleiseen tietoisuuteen esimerkiksi terveydenhuollon henkilöstön toimesta.