Ensiapukoulutus – konsepti 5.-6. luokkalaisille palvelumuotoilun menetelmin
Havastila, Hanna; Laakso, Juulia (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Havastila, Hanna
Laakso, Juulia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510379
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ensiapukoulutus-konsepti alakoulun opettajille työvälineeksi. Konseptin kehittämisen aikana pidetiin neljä ensiaputapahtumaa 5.-6. luokkalaisille. Näiden tapahtumien tarkoituksena oli lisätä alakoululaisten ensiaputaitoja ja -tietoja ohjauksen avulla, sekä kerätä tietoa konseptia varten.
Konsepti tuotettiin palvelumuotoilun menetelmin. Opinnäytetyöprosessin alussa hankittiin teoriatietoa opinnäytetyöhön liittyvistä aiheista, kartoitettiin oppilaiden ensiaputaitoja ja -tietoja, sekä yleisimpiä koulussa tapahtuvia tapaturmia. Tiedonhankintaa tehtiin haastattelemalla opettajia, terveydenhoitajaa, sekä oppilaille tehtiin tietotasoa mittaava kysely. Kartoituksen jälkeen 5.-6. luokkalaisille pidettiin ensiapukoulutuksia, ja kerättiin tietoa konseptia varten. Ensiapukoulutusten ohjauksen sisältöihin kuuluivat koululaisten yleisimmät tapaturmat, kuten haavojen ensiapu, tajuttoman kylkiasentoon laittaminen, hätäpuhelun soittaminen ja elvytys, nyrjähdykset ja ensiapua ilman hoitovälineitä. Tapahtumien jälkeen konseptiin tehtiin korjauksia. Korjausten jälkeen konsepti tuotettiin valmiiksi. Valmis konsepti esiteltiin opinnäytetyö seminaarissa ja jaettiin Hyvinkään kouluille käyttöön.
Palvelumuotoilun tarkoituksena on muotoilla palveluita suunnittelun ja kehittämisen avulla (Koivisto 2007, 78). Opinnäytetyössä suuressa osassa oli ensiapu. Ensiavulla tarkoitetaan tapahtumapaikalla tai tapahtumapaikan läheisyydessä loukkaantuneelle välittömästi annettavaa fyysistä ja henkistä apua. Tavoitteena on estää aiheutuneiden vammojen paheneminen sekä uusien vammojen syntymistä. (Aluehallintovirasto 2010.)
Konsepti on palvelumuotoilulla tuotettu tuote palvelun käyttäjälle, minkä tarkoituksena on helpottaa palvelun käyttämistä. Opinnäytetyön tuotoksena muodostui Ensiapukoulutus-konsepti 5-6. luokkalaisille. Konseptin aiheiksi valikoitui samat aiheet, kuin pidettyihin ensiapukoulutuksiin.
Kokonaisuutena konseptin palvelumuotoilu onnistui hyvin. Konseptiin saatiin hyvin tiivistettyä olennaiset asiat ja tehtyä siitä siisti ja helppokäyttöinen kokonaisuus. Konseptin käytettävyyttä on haastavaa arvioida, sillä opinnäytetyön yhteydessä opettajien valmiuksia pitää ensiapukoulutuksia ei tutkittu. Ensiaputaitojen ohjaaminen konseptin pohjalta toimi hyvin opinnäytetyön tekijöiden toteuttamana.
Jatkokehityksen kannalta olisi olennaista antaa konsepti opettajan käyttöön. Konseptia käyttäneeltä opettajalta voisi kerätä palautetta konseptin toimivuudesta, ja muokata sen mukaan. Tietoa opettajien valmiuksista pitää ensiapukoulutuksia ei ole, tämä olisi myös suotavaa tutkia tulevaisuudessa. Lisäksi konseptia voi kehittää lisäämällä ensiapukoulutuksiin myös muita ensiaputilanteita, kuten tukehtuneen ensiapu ja palovammojen ensiapu.
Konsepti tuotettiin palvelumuotoilun menetelmin. Opinnäytetyöprosessin alussa hankittiin teoriatietoa opinnäytetyöhön liittyvistä aiheista, kartoitettiin oppilaiden ensiaputaitoja ja -tietoja, sekä yleisimpiä koulussa tapahtuvia tapaturmia. Tiedonhankintaa tehtiin haastattelemalla opettajia, terveydenhoitajaa, sekä oppilaille tehtiin tietotasoa mittaava kysely. Kartoituksen jälkeen 5.-6. luokkalaisille pidettiin ensiapukoulutuksia, ja kerättiin tietoa konseptia varten. Ensiapukoulutusten ohjauksen sisältöihin kuuluivat koululaisten yleisimmät tapaturmat, kuten haavojen ensiapu, tajuttoman kylkiasentoon laittaminen, hätäpuhelun soittaminen ja elvytys, nyrjähdykset ja ensiapua ilman hoitovälineitä. Tapahtumien jälkeen konseptiin tehtiin korjauksia. Korjausten jälkeen konsepti tuotettiin valmiiksi. Valmis konsepti esiteltiin opinnäytetyö seminaarissa ja jaettiin Hyvinkään kouluille käyttöön.
Palvelumuotoilun tarkoituksena on muotoilla palveluita suunnittelun ja kehittämisen avulla (Koivisto 2007, 78). Opinnäytetyössä suuressa osassa oli ensiapu. Ensiavulla tarkoitetaan tapahtumapaikalla tai tapahtumapaikan läheisyydessä loukkaantuneelle välittömästi annettavaa fyysistä ja henkistä apua. Tavoitteena on estää aiheutuneiden vammojen paheneminen sekä uusien vammojen syntymistä. (Aluehallintovirasto 2010.)
Konsepti on palvelumuotoilulla tuotettu tuote palvelun käyttäjälle, minkä tarkoituksena on helpottaa palvelun käyttämistä. Opinnäytetyön tuotoksena muodostui Ensiapukoulutus-konsepti 5-6. luokkalaisille. Konseptin aiheiksi valikoitui samat aiheet, kuin pidettyihin ensiapukoulutuksiin.
Kokonaisuutena konseptin palvelumuotoilu onnistui hyvin. Konseptiin saatiin hyvin tiivistettyä olennaiset asiat ja tehtyä siitä siisti ja helppokäyttöinen kokonaisuus. Konseptin käytettävyyttä on haastavaa arvioida, sillä opinnäytetyön yhteydessä opettajien valmiuksia pitää ensiapukoulutuksia ei tutkittu. Ensiaputaitojen ohjaaminen konseptin pohjalta toimi hyvin opinnäytetyön tekijöiden toteuttamana.
Jatkokehityksen kannalta olisi olennaista antaa konsepti opettajan käyttöön. Konseptia käyttäneeltä opettajalta voisi kerätä palautetta konseptin toimivuudesta, ja muokata sen mukaan. Tietoa opettajien valmiuksista pitää ensiapukoulutuksia ei ole, tämä olisi myös suotavaa tutkia tulevaisuudessa. Lisäksi konseptia voi kehittää lisäämällä ensiapukoulutuksiin myös muita ensiaputilanteita, kuten tukehtuneen ensiapu ja palovammojen ensiapu.