Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensiapukoulutus – konsepti 5.-6. luokkalaisille palvelumuotoilun menetelmin

Havastila, Hanna; Laakso, Juulia (2018)

Avaa tiedosto
Ensiapukoulutus-konsepti 5.-6. luokkalaisille palvelumuotoilun menetelmin.pdf (4.068Mt)
Lataukset: 


Havastila, Hanna
Laakso, Juulia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510379
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ensiapukoulutus-konsepti alakoulun opettajille työvälineeksi. Konseptin kehittämisen aikana pidetiin neljä ensiaputapahtumaa 5.-6. luokkalaisille. Näiden tapahtumien tarkoituksena oli lisätä alakoululaisten ensiaputaitoja ja -tietoja ohjauksen avulla, sekä kerätä tietoa konseptia varten.

Konsepti tuotettiin palvelumuotoilun menetelmin. Opinnäytetyöprosessin alussa hankittiin teoriatietoa opinnäytetyöhön liittyvistä aiheista, kartoitettiin oppilaiden ensiaputaitoja ja -tietoja, sekä yleisimpiä koulussa tapahtuvia tapaturmia. Tiedonhankintaa tehtiin haastattelemalla opettajia, terveydenhoitajaa, sekä oppilaille tehtiin tietotasoa mittaava kysely. Kartoituksen jälkeen 5.-6. luokkalaisille pidettiin ensiapukoulutuksia, ja kerättiin tietoa konseptia varten. Ensiapukoulutusten ohjauksen sisältöihin kuuluivat koululaisten yleisimmät tapaturmat, kuten haavojen ensiapu, tajuttoman kylkiasentoon laittaminen, hätäpuhelun soittaminen ja elvytys, nyrjähdykset ja ensiapua ilman hoitovälineitä. Tapahtumien jälkeen konseptiin tehtiin korjauksia. Korjausten jälkeen konsepti tuotettiin valmiiksi. Valmis konsepti esiteltiin opinnäytetyö seminaarissa ja jaettiin Hyvinkään kouluille käyttöön.

Palvelumuotoilun tarkoituksena on muotoilla palveluita suunnittelun ja kehittämisen avulla (Koivisto 2007, 78). Opinnäytetyössä suuressa osassa oli ensiapu. Ensiavulla tarkoitetaan tapahtumapaikalla tai tapahtumapaikan läheisyydessä loukkaantuneelle välittömästi annettavaa fyysistä ja henkistä apua. Tavoitteena on estää aiheutuneiden vammojen paheneminen sekä uusien vammojen syntymistä. (Aluehallintovirasto 2010.)

Konsepti on palvelumuotoilulla tuotettu tuote palvelun käyttäjälle, minkä tarkoituksena on helpottaa palvelun käyttämistä. Opinnäytetyön tuotoksena muodostui Ensiapukoulutus-konsepti 5-6. luokkalaisille. Konseptin aiheiksi valikoitui samat aiheet, kuin pidettyihin ensiapukoulutuksiin.

Kokonaisuutena konseptin palvelumuotoilu onnistui hyvin. Konseptiin saatiin hyvin tiivistettyä olennaiset asiat ja tehtyä siitä siisti ja helppokäyttöinen kokonaisuus. Konseptin käytettävyyttä on haastavaa arvioida, sillä opinnäytetyön yhteydessä opettajien valmiuksia pitää ensiapukoulutuksia ei tutkittu. Ensiaputaitojen ohjaaminen konseptin pohjalta toimi hyvin opinnäytetyön tekijöiden toteuttamana.

Jatkokehityksen kannalta olisi olennaista antaa konsepti opettajan käyttöön. Konseptia käyttäneeltä opettajalta voisi kerätä palautetta konseptin toimivuudesta, ja muokata sen mukaan. Tietoa opettajien valmiuksista pitää ensiapukoulutuksia ei ole, tämä olisi myös suotavaa tutkia tulevaisuudessa. Lisäksi konseptia voi kehittää lisäämällä ensiapukoulutuksiin myös muita ensiaputilanteita, kuten tukehtuneen ensiapu ja palovammojen ensiapu.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste