Esteiden poistaja-mahdollisuuksien antaja : Kasvattaja lapsen osallisuuden mahdollistajana
Takala, Virpi (2018)
Takala, Virpi
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710484
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankeen idea nousi omasta ammatillisesta kiinnostuksesta esiopetusikäisten lasten osallisuuden toteutumista kohtaan sekä työelämän edustajan tarpeesta selvittää, kuinka yksi seitsemästä varhaiskasvatuksen palvelulupauksesta todentui kasvattajien työskentelyssä.
Kehittämishankkeessa tarkasteltiin esiopetusryhmissä tapahtuvaa lapsen osallisuuden toteutumista kasvattajan toiminnan näkökulmasta katsoen.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää osallistavan toimintakulttuurin jalkautumista esiopetusarjen pedagogiikkaan. Tavoitteena oli luoda lasten osallisuuden toteuttamista tukeva toimintaohjeistus esiopetusryhmissä työskentelevien kasvattajien käyttöön.
Hanke toteutui laadullisena tutkimuksena, jossa oli toimintatutkimuksellinen lähestymistapa. Kohdeorganisaationa toimi Kanta-Hämeessä sijaitsevan kaupungin koko esiopetus- ja varhaiserityiskasvatuksen henkilöstö. Aineistoa kerättiin osallistavalla ja yhteistoiminnallisella Learning cafe -menetelmällä ja aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista voitiin päätellä, että kasvattajat olivat merkittävässä asemassa lasten osallisuuden toteuttamisessa ja sen toteutumisessa. Kasvattajien asenne, monen tasoiset vuorovaikutussuhteet ja läsnäolo nousivat vahvasti esille osallisuuden toteutumista mahdollistavina ja estävinä seikkoina.
Saatuihin tuloksiin ja taustateoriana käytettyyn Shierin (2001) osallisuuden tasomalliin pohjautuen luotiin lasten osallisuuden toteutumista tukeva toimintaohjeistus. Ohjeistuksen tavoitteena oli kehittää esiopetusikäisten lasten osallisuuden toteutumisen suunnittelua, sen toteutusta ja arviointia paneutumalla kasvattajien valmiuksiin, voimavaroihin ja toimintatapoihin.
Kehittämishankkeessa tarkasteltiin esiopetusryhmissä tapahtuvaa lapsen osallisuuden toteutumista kasvattajan toiminnan näkökulmasta katsoen.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää osallistavan toimintakulttuurin jalkautumista esiopetusarjen pedagogiikkaan. Tavoitteena oli luoda lasten osallisuuden toteuttamista tukeva toimintaohjeistus esiopetusryhmissä työskentelevien kasvattajien käyttöön.
Hanke toteutui laadullisena tutkimuksena, jossa oli toimintatutkimuksellinen lähestymistapa. Kohdeorganisaationa toimi Kanta-Hämeessä sijaitsevan kaupungin koko esiopetus- ja varhaiserityiskasvatuksen henkilöstö. Aineistoa kerättiin osallistavalla ja yhteistoiminnallisella Learning cafe -menetelmällä ja aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista voitiin päätellä, että kasvattajat olivat merkittävässä asemassa lasten osallisuuden toteuttamisessa ja sen toteutumisessa. Kasvattajien asenne, monen tasoiset vuorovaikutussuhteet ja läsnäolo nousivat vahvasti esille osallisuuden toteutumista mahdollistavina ja estävinä seikkoina.
Saatuihin tuloksiin ja taustateoriana käytettyyn Shierin (2001) osallisuuden tasomalliin pohjautuen luotiin lasten osallisuuden toteutumista tukeva toimintaohjeistus. Ohjeistuksen tavoitteena oli kehittää esiopetusikäisten lasten osallisuuden toteutumisen suunnittelua, sen toteutusta ja arviointia paneutumalla kasvattajien valmiuksiin, voimavaroihin ja toimintatapoihin.