Vuokratyöntekijöiden motivointi ja sitouttaminen Salon Varamiespalvelussa
Oksanen, Outi (2018)
Oksanen, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710515
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajani eli Salon Varamiespalvelun vuokratyöntekijöiden motivaatiotekijöitä eli, mitkä asiat motivoivat heitä tällä hetkellä ja miten heitä voisi motivoida lisää sekä sitä kuinka sitoutuneita he ovat ja millä keinoin heitä saataisiin sitoutettua. Työn tavoitteena oli selvittää, millä keinoin Salon Varamiespalvelussa voitaisiin parantaa vuokratyöntekijöiden motivaatiota ja saada heidät sitoutumaan yritykseen. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tietoja, joilla he voivat kehittää uusia tai parantaa vanhoja motivointi- ja sitouttamiskeinoja. Parantamalla näitä Salon Varamiespalvelu voi vaikuttaa henkilöstön motivaatioon ja sitoutuneisuuteen, jolloin hyvät työntekijät pysyvät heidän palveluksessaan ja hakevat mahdollisesti vielä uudelleenkin töihin. Lisäksi näillä keinoilla toimeksiantaja voi vaikuttaa työnantajakuvaansa, jolloin potentiaaliset uudet työnhakijat hakevat herkemmin tätä kautta töitä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui vuokratyöhön, motivointiin ja sitouttamiseen liittyvästä kirjallisuudesta, erilaisista teorioista ja tutkimuksista. Näiden avulla tutkimukseen pyrittiin tuomaan erilaisia näkökulmia ja lisäämään sen luotettavuutta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluiden avulla 13.12.2017–28.12.2017. Haastatteluista kertyneet muistiinpanot ja äänitykset litteroitiin, jonka jälkeen vuorossa oli analysointi, jossa käytettiin apuna teemoittelua. Tutkimukseen osallistui kuusi Salon Varamiespalvelussa kesän 2017 ja viikon 42 aikana työskennellyttä työntekijää. Suoritin tällöin työharjoittelun Salon Varamiespalvelussa. Halusin haastateltavat tältä ajalta, koska tällöin tiesin heidät entuudestaan ja näin sain vaikutettua siihen, että tutkimukseen osallistui työntekijöitä mahdollisimman erilaisilla taustoilla ja kokemuksilla.
Tutkimus osoitti, että mielikuvat Salon Varamiespalvelusta ovat parantuneet ja menneet positiivisempaan suuntaan kokemuksen myötä. Kaikki työntekijät olivat tyytyväisiä toimeksiantajaan ja sen toimintaan. Lisäksi jokainen työntekijöistä voisi hakea uudelleenkin töihin ja suositella kyseistä yritystä muille. Salon Varamiespalvelussa monia motivoi se, että työntekijöistä oltiin kiinnostuneita, siellä kannustettiin ja kaikki asiat on hoidettu hyvin. Pääasiassa haastateltavat kokivat, että Salon Varamiespalvelu oli pystynyt motivoimaan heitä hyvin, he kokivat olevansa sitoutuneita ja heidän mielestään Salon Varamiespalvelu ei voisi tai olisi voinut sitouttaa heitä paremmin. Lisäksi monet mainitsivat ymmärtävänsä sen, että useat asiat eivät ole kiinni Varamiespalvelun toiminnasta, vaan siitä, miten asiakasyritys toimii ja mitä se päättää.
Salon Varamiespalvelu voisi jatkaa ja kehittää ihmisläheistä työtään, sillä se tuo hyvää kilpailuetua kilpaillessa muiden yritysten kanssa työntekijöistä. Lisäksi se voisi keskittyä työnantajakuvan parantamiseen esimerkiksi sosiaalisen median avulla tai osallistumalla rekrytointitapahtumiin. Toimeksiantaja voisi myös keskittyä kehittämään paluuseen kannustavia ja sitouttavia toimenpiteitä, sillä todennäköisesti vuokratyöntekijät saattavat tehdä jossakin välissä muitakin asioita, kuten esimerkiksi kouluttautua.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui vuokratyöhön, motivointiin ja sitouttamiseen liittyvästä kirjallisuudesta, erilaisista teorioista ja tutkimuksista. Näiden avulla tutkimukseen pyrittiin tuomaan erilaisia näkökulmia ja lisäämään sen luotettavuutta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluiden avulla 13.12.2017–28.12.2017. Haastatteluista kertyneet muistiinpanot ja äänitykset litteroitiin, jonka jälkeen vuorossa oli analysointi, jossa käytettiin apuna teemoittelua. Tutkimukseen osallistui kuusi Salon Varamiespalvelussa kesän 2017 ja viikon 42 aikana työskennellyttä työntekijää. Suoritin tällöin työharjoittelun Salon Varamiespalvelussa. Halusin haastateltavat tältä ajalta, koska tällöin tiesin heidät entuudestaan ja näin sain vaikutettua siihen, että tutkimukseen osallistui työntekijöitä mahdollisimman erilaisilla taustoilla ja kokemuksilla.
Tutkimus osoitti, että mielikuvat Salon Varamiespalvelusta ovat parantuneet ja menneet positiivisempaan suuntaan kokemuksen myötä. Kaikki työntekijät olivat tyytyväisiä toimeksiantajaan ja sen toimintaan. Lisäksi jokainen työntekijöistä voisi hakea uudelleenkin töihin ja suositella kyseistä yritystä muille. Salon Varamiespalvelussa monia motivoi se, että työntekijöistä oltiin kiinnostuneita, siellä kannustettiin ja kaikki asiat on hoidettu hyvin. Pääasiassa haastateltavat kokivat, että Salon Varamiespalvelu oli pystynyt motivoimaan heitä hyvin, he kokivat olevansa sitoutuneita ja heidän mielestään Salon Varamiespalvelu ei voisi tai olisi voinut sitouttaa heitä paremmin. Lisäksi monet mainitsivat ymmärtävänsä sen, että useat asiat eivät ole kiinni Varamiespalvelun toiminnasta, vaan siitä, miten asiakasyritys toimii ja mitä se päättää.
Salon Varamiespalvelu voisi jatkaa ja kehittää ihmisläheistä työtään, sillä se tuo hyvää kilpailuetua kilpaillessa muiden yritysten kanssa työntekijöistä. Lisäksi se voisi keskittyä työnantajakuvan parantamiseen esimerkiksi sosiaalisen median avulla tai osallistumalla rekrytointitapahtumiin. Toimeksiantaja voisi myös keskittyä kehittämään paluuseen kannustavia ja sitouttavia toimenpiteitä, sillä todennäköisesti vuokratyöntekijät saattavat tehdä jossakin välissä muitakin asioita, kuten esimerkiksi kouluttautua.