Tarkentava tutkimus kuluttajien ostokäyttäytymisestä Siipikarjaliitolle
Renvall, Lasse (2018)
Renvall, Lasse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810521
Tiivistelmä
Siipikarjaliitto on puolueeton siipikarja-alan keskusjärjestö. Puolueettomalla keskusjärjestöllä tarkoitetaan sitä, että Siipikarjaliitto ajaa kaikkien alan yritysten asioita tasavertaisesti riippumatta siitä, onko kyseessä luomu tai tavallinen siipikarjan tuote. Siipikarjaliitto teettää kahden vuoden välein tutkimuksia kuluttajien ostotottumuksista heidän ostaessaan kananmunatuotteita. Siipikarjaliiton tutkimuksissa on ilmennyt ristiriitaa siitä, että ihmiset sanovat tekevänsä ostopäätöksiä luomun tai paremman kasvatustavan perusteella, mutta myyntiluvut puhuvat kuitenkin tätä vastaan. Tarkoitukseni oli tehdä tarkentava tutkimus jo suoritetun tutkimuksen tueksi.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käydään läpi vastuullista liiketoimintaa, ostokäyttäytymistä, brändiä, markkinointiviestintää, ostoprosessia ja sekä kerrotaan lukijalle erilaisista kananmunien tuotantotavoista.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin piilohavainnointia ja puolistrukturoitua haastattelua tutkimusmenetelminä. Tutkimus toteutettiin Itäkeskuksen Prismassa. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa asiakkaita piilohavainnointiin kananmunahyllyn luona. Tämän jälkeen havainnoiduille asiakkaille esitettiin tarkentavia kysymyksiä liittyen heidän tekemäänsä ostopäätökseen.
Tutkimuksen tulos oli, että ihmiset ovat usein tietämättömiä kananmunien erilaisista tuotantotavoista. Tutkimuksessa tuli esimerkiksi esiin ristiriita siitä, että osa asiakkaista kertoi puolistrukturoidussa haastattelussa, että heille ovat kanojen hyvät elinolot ja kanojen saama ravinto hyvin tärkeitä asioita ostopäätöksen tekemisessä. Kuitenkin nämä asiakkaat tekivät ostopäätöksen pelkästään suomalaisuuden perusteella. Jokainen näistä asiakkaista valikoi kauppakassiinsa kaupan edullisimpia kananmunia. Tutkimuksen avulla selvisi, että asiakkailla on liian vähän tietoa tehdä arvojensa mukaisia ostopäätöksiä.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käydään läpi vastuullista liiketoimintaa, ostokäyttäytymistä, brändiä, markkinointiviestintää, ostoprosessia ja sekä kerrotaan lukijalle erilaisista kananmunien tuotantotavoista.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin piilohavainnointia ja puolistrukturoitua haastattelua tutkimusmenetelminä. Tutkimus toteutettiin Itäkeskuksen Prismassa. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa asiakkaita piilohavainnointiin kananmunahyllyn luona. Tämän jälkeen havainnoiduille asiakkaille esitettiin tarkentavia kysymyksiä liittyen heidän tekemäänsä ostopäätökseen.
Tutkimuksen tulos oli, että ihmiset ovat usein tietämättömiä kananmunien erilaisista tuotantotavoista. Tutkimuksessa tuli esimerkiksi esiin ristiriita siitä, että osa asiakkaista kertoi puolistrukturoidussa haastattelussa, että heille ovat kanojen hyvät elinolot ja kanojen saama ravinto hyvin tärkeitä asioita ostopäätöksen tekemisessä. Kuitenkin nämä asiakkaat tekivät ostopäätöksen pelkästään suomalaisuuden perusteella. Jokainen näistä asiakkaista valikoi kauppakassiinsa kaupan edullisimpia kananmunia. Tutkimuksen avulla selvisi, että asiakkailla on liian vähän tietoa tehdä arvojensa mukaisia ostopäätöksiä.