Työhyvinvointi -Henkilökunnan kokemuksia päivystysapu- puhelinneuvontapalvelupilotista
Järvensivu, Jenny; Paukkunen, Pauliina (2018)
Järvensivu, Jenny
Paukkunen, Pauliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810585
Tiivistelmä
Porvoon sairaalan päivystyspoliklinikalla käynnistyi lokakuussa 2017 uusi päivystysapu-puhelinneuvontapalvelupilotti, joka tarjosi puhelimitse terveysneuvontaa Porvoon ja sen lähiseudun asukkaille sekä ammattilaisille. Pilotti kesti vuoden 2017 loppuun saakka. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri tarjosi Laurea-ammattikorkeakoulun Porvoon yksikölle mahdollisuutta toteuttaa pilotista opinnäytetyö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Porvoon sairaalan päivystyspoliklinikan henkilökunnan kokemuksia päivystysapupilotista ja tavoitteena tuottaa tilaajalle tietoa pilotin vaikutuksista työhyvinvointiin.
Teoreettinen viitekehys syntyi työhyvinvointia käsittelevien aiempien tutkimusten, artikkeleiden ja kirjallisuuden pohjalta. Lisäksi tarkastelun kohteena oli puhelinneuvonta kehittyvänä ohjausmenetelmänä terveydenhuollossa. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan työhyvinvointia työyhteisön sekä työn näkökulmista, jolloin organisaatio ja johtaminen rajattiin tarkastelun ulkopuolelle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen avulla. Tietoperustan avulla rakennettiin strukturoitu kyselylomake, yhteistyössä sairaalan edustajien kanssa. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti Webropol-alustalla päivystyspoliklinikan henkilökunnalle sekä päivystysapupilotissa työskenteleville puhelinohjausta antaville hoitajille. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 30 väittämää, lopussa annettiin tilaa mahdollisille lisäkommenteille. Kyselyn kokonaisvastausprosentiksi muodostui 61, puhelinohjausta antavien hoitajien vastausprosentti oli 100. Kyselyn vastaukset syötettiin SPSS-järjestelmään analysoitaviksi ja tuloksia tarkasteltiin teoreettiseen viitekehykseen nojaten.
Kyselyn tulosten perusteella voitiin päätellä, että pilotilla oli positiivisia vaikutuksia hoitajien työhyvinvointiin. Suurin osa vastaajista koki päivystysapupilotin edistäneen työhön keskittymistä ja vähentäneen työn keskeytyksiä. Lisäksi, 95% (n=22) hoitajista koki, että potilastyöhön jäi aiempaa enemmän aikaa. Pilotin jälkeen päivystysapu- puhelinneuvontapalvelu vakiintui ja laajeni muualle Suomeen. Jatkotutkimusaiheeksi nousi tarve tutkia työhyvinvointia myös organisaation ja johdon näkökulmasta. Toiseksi jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin sitä, oliko päivystysapu- puhelinneuvontapalvelupilotti vähentänyt ensihoidon tehtäviä, turhia hätänumeroon soittoja ja päivystyskäyntejä.
Teoreettinen viitekehys syntyi työhyvinvointia käsittelevien aiempien tutkimusten, artikkeleiden ja kirjallisuuden pohjalta. Lisäksi tarkastelun kohteena oli puhelinneuvonta kehittyvänä ohjausmenetelmänä terveydenhuollossa. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan työhyvinvointia työyhteisön sekä työn näkökulmista, jolloin organisaatio ja johtaminen rajattiin tarkastelun ulkopuolelle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen avulla. Tietoperustan avulla rakennettiin strukturoitu kyselylomake, yhteistyössä sairaalan edustajien kanssa. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti Webropol-alustalla päivystyspoliklinikan henkilökunnalle sekä päivystysapupilotissa työskenteleville puhelinohjausta antaville hoitajille. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 30 väittämää, lopussa annettiin tilaa mahdollisille lisäkommenteille. Kyselyn kokonaisvastausprosentiksi muodostui 61, puhelinohjausta antavien hoitajien vastausprosentti oli 100. Kyselyn vastaukset syötettiin SPSS-järjestelmään analysoitaviksi ja tuloksia tarkasteltiin teoreettiseen viitekehykseen nojaten.
Kyselyn tulosten perusteella voitiin päätellä, että pilotilla oli positiivisia vaikutuksia hoitajien työhyvinvointiin. Suurin osa vastaajista koki päivystysapupilotin edistäneen työhön keskittymistä ja vähentäneen työn keskeytyksiä. Lisäksi, 95% (n=22) hoitajista koki, että potilastyöhön jäi aiempaa enemmän aikaa. Pilotin jälkeen päivystysapu- puhelinneuvontapalvelu vakiintui ja laajeni muualle Suomeen. Jatkotutkimusaiheeksi nousi tarve tutkia työhyvinvointia myös organisaation ja johdon näkökulmasta. Toiseksi jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin sitä, oliko päivystysapu- puhelinneuvontapalvelupilotti vähentänyt ensihoidon tehtäviä, turhia hätänumeroon soittoja ja päivystyskäyntejä.