Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Some-markkinoinnin merkitys leipomoalalla

Oksanen, Sonja (2018)

Avaa tiedosto
Oksanen_Sonja.pdf (610.2Kt)
Lataukset: 


Oksanen, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810756
Tiivistelmä
Sosiaalisen median levittyä yhteiskuntaamme päivittäisenä viihteen, informaation, itsensä toteuttamisen ja sosiaalisen kanssakäymisen työkaluna, myös yritykset ovat alkaneet hyödyntämään sitä ja some-markkinointi on useilla aloilla jo enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Tämä opinnäytetyö on osa Laurea ammattikorkeakoulun liiketalouden opintoja, ja tarkoituksenani oli tutkia sosiaalisen median merkitystä markkinoinnin kannalta
leipomoalalla ja pohdin, mitkä kanavat ja strategiat olisivat parhaita kyseiselle alalle some-markkinoinnissa. Tavoitteenani oli selvittää, kuinka paljon Hämeenlinnalaiset leipomot käyttävät tällä hetkellä sosiaalista mediaa markkinoinnissaan ja voisivatko he käyttää sitä jotenkin paremmin. Käytin tutkimusmenetelminä puolistrukturoitua haastattelua kolmelle hämeenlinnalaiselle leipomolle sekä nettikyselyä hämeenlinnalaisille kuluttajille.

Ennen tutkimustani hankin tietoperustaa sosiaalisen median käytöstä Suomessa kuluttajien ja yritysten kesken, ja millainen on leipomo-ala Suomessa. Aiheeni luonteen ja uutuuden takia lähes kaikki lähteet ovat hankittu internetistä, koska kirjoista oli vaikea löytää esimerkiksi tarpeeksi uusia tutkimuksia aiheesta. Opinnäytetyössä toimin itse itseni toimeksiantajana, koska olen henkilökohtaisesti kiinnostunut alasta ja koen, että esteettisyytensä ja visuaalisuutensa puolesta alalla olisi paljon annettavaa sosiaalisessa mediassa. Pyysin kuitenkin haastattelemiltani leipomoilta kommentteja opinnäytetyöstä, tutkimustuloksista ja kehitysideoista saadakseni näkökulmaa alan ammattilaiselta.

Kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan suurin osa leipomoita somessa seuraavista henkilöistä seuraa niitä Facebookissa ja suurimmat syyt seuraamiseen ovat halu saada tietoa tuotteista ja tarjouksista sekä halu inspiroitua kuvista ja resepteistä. Lähes kolmannes on myös kiinnostunut yritysten järjestämistä kilpailuista. Ne ihmiset, jotka käyttävät eniten leipomoiden palveluja, meni suhteellisen yksiin niihin kohderyhmiin, joita leipomoilla oli. Vastaajista kuitenkin suurin osa oli naisia ja lähes puolet vastaajista kuului ikäryhmään 15-25v. Haastatteluista selvisi, että jokaisen leipomon sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa on tällä hetkellä suhteellisen samanlaista ja samoissa kanavissa. Somen käyttö markkinoinnissa nähdään enemmän brändin ylläpitämisenä kuin, että sillä yritettäisiin suoraan myydä tuotteita, vaikkakin se on hyvä alusta kertoa tarjouksista. Koettiin kuitenkin, että somessa voitaisiin olla enemmän aktiivisia. Monet yhteydenotot asiakkailta tulevat kuitenkin yhä perinteisillä keinoilla eli sähköpostilla tai puhelimitse.

Kehitysideoissa kävin läpi tämän hetken kuluttajatrendejä, ja korostin sisällön tärkeyttä some-markkinoinnissa. Ehdotin ideoita osallistavampaan sisältöön, strategian luomiseen sekä inhimillisempään otteeseen markkinoinnissa, jotka pohjasin erilaisiin tutkimuksiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste