Draaman materiaalipaketti varhaiskasvattajille
Gleisner, Annika; Salminen, Tea (2018)
Gleisner, Annika
Salminen, Tea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410178
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää ja luoda draaman materiaalipaketti Kirkkonummelaisen Norlandia Päiväkodin henkilökunnalle. Materiaalipaketin avulla pyritään lisäämään draamakasvatusta päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön idea tuli päiväkodin johtajalta, jolloin tarve materiaalipaketista tuli selkeäksi. Opinnäyteyömme yhteistyökumppanina toimivat Kirkkonummella sijaitseva Norlandia Päiväkoti ja sen henkilökunta sekä lapset. Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella Norlandia Päiväkotiin Tenava-Taaperoon materiaalipaketti draamakasvatuksesta, joka sisältää käsinukke-, varjo-, ja pöytäteatteriin liittyviä tarinoita, niihin liittyvät tarvikkeet, keskusteluaiheita sekä tarinoihin liittyvät tavoitteet.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli helpottaa ja lisätä varhaiskasvattajien draamakasvatusta, sen suunnittelua ja toteutusta. Tavoitteena on myös, että varhaiskasvattajilla on tarvittavat välineet draamakasvatukseen helposti lähettyvillä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli, että draamakasvatus lisääntyisi päiväkodin arjessa ja toiminnoissa, sekä lapset innostuisivat myös itse käyttämään teatterinukkeja. Tavoitteena oli myös, että materiaalipaketin avulla päiväkodin työntekijät pystyisivät helpommin esittämään ja luomaan erilaisia teatteriesityksiä lasten kanssa, ja että materiaalipakettia voisi hyödyntää kaikenikäisten päiväkotilasten kanssa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui materiaalipaketin suunnittelusta, sen toteutuksesta sekä testauksesta päiväkodin henkilökunnan sekä lasten kanssa. Materiaalipaketin toimivuutta arvioitiin päiväkodin työntekijöiden ja lasten antamien palautteiden kautta. Materiaalipaketti annetaan testauksen jälkeen päiväkodille käytettäväksi ja he voivat jatkaa materiaalipakettia vielä meidän jälkeemme.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatuksen kehitystä, luovia menetelmiä, uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa, draamakasvatusta eri varhaiskasvatussuunnitelmien näkökulmasta, sekä draamakasvatusta ja nukketeatteria yleisesti. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui materiaalipaketin suunnittelusta, sen toteutuksesta sekä testauksesta päiväkodin henkilökunnan sekä lasten kanssa. Materiaalipaketin toimivuutta arvioitiin päiväkodin työntekijöiden ja lasten antamien palautteiden kautta. Materiaalipaketti annetaan testauksen jälkeen päiväkodille käytettäväksi ja he voivat jatkaa materiaalipakettia vielä meidän jälkeemme.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli helpottaa ja lisätä varhaiskasvattajien draamakasvatusta, sen suunnittelua ja toteutusta. Tavoitteena on myös, että varhaiskasvattajilla on tarvittavat välineet draamakasvatukseen helposti lähettyvillä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli, että draamakasvatus lisääntyisi päiväkodin arjessa ja toiminnoissa, sekä lapset innostuisivat myös itse käyttämään teatterinukkeja. Tavoitteena oli myös, että materiaalipaketin avulla päiväkodin työntekijät pystyisivät helpommin esittämään ja luomaan erilaisia teatteriesityksiä lasten kanssa, ja että materiaalipakettia voisi hyödyntää kaikenikäisten päiväkotilasten kanssa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui materiaalipaketin suunnittelusta, sen toteutuksesta sekä testauksesta päiväkodin henkilökunnan sekä lasten kanssa. Materiaalipaketin toimivuutta arvioitiin päiväkodin työntekijöiden ja lasten antamien palautteiden kautta. Materiaalipaketti annetaan testauksen jälkeen päiväkodille käytettäväksi ja he voivat jatkaa materiaalipakettia vielä meidän jälkeemme.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatuksen kehitystä, luovia menetelmiä, uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa, draamakasvatusta eri varhaiskasvatussuunnitelmien näkökulmasta, sekä draamakasvatusta ja nukketeatteria yleisesti. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui materiaalipaketin suunnittelusta, sen toteutuksesta sekä testauksesta päiväkodin henkilökunnan sekä lasten kanssa. Materiaalipaketin toimivuutta arvioitiin päiväkodin työntekijöiden ja lasten antamien palautteiden kautta. Materiaalipaketti annetaan testauksen jälkeen päiväkodille käytettäväksi ja he voivat jatkaa materiaalipakettia vielä meidän jälkeemme.