Asiakasymmärrys ja kilpailutekijät ravintolan arki- iltojen elävöittämisen perustana : - Case Fast Casual -konseptin ravintola
Kotamäki, Raisa; Kibuvits, Anu- Ly (2018)
Kotamäki, Raisa
Kibuvits, Anu- Ly
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810665
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle kehitysideoita sekä –ehdotuksia fast casual -konseptin ravintolan arki -iltojen myynnin elävöittämiseksi. Työn tavoitteena oli, että toimeksiantaja saa ymmärrystä asiakaskohderyhmästään, kilpailijoistaan sekä kilpailutekijöistä, joiden pohjalta toimeksiantaja ravintolan toimintaa voisi kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen aineiston analyysia ja kehitysideoita ohjasi teoreettinen viitekehys, joka koostui asiakaslähtöisyyden, asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen teorioista. Asiakkaan lisäksi toimeksiannossa haluttiin ottaa huomioon palveluiden kehittämisen, kilpailukyvyn sekä palvelunäkökulman teorioita.
Tapaustutkimuksen menetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, havainnointia sekä benchmarkingia. Näillä menetelmillä saimme ymmärrystä asiakaskohderyhmästä sekä kil-pailijoista. Kilpailijoiden havainnoinnin ja benchmarkingin avulla saimme tietoa hyvistä käytänteistä sekä tärkeistä kilpailutekijöistä, joita huomioitiin kehitysideoiden ja -ehdotuksien tuottamisessa.
Työn keskeiset tulokset muodostuivat kohderyhmän tarpeiden sekä kilpailijoiden hyvien käytänteiden ymmärtämisestä, sekä teoreettisen että empiirisen aineiston pohjalta. Tutkimuk-sellisen otteen johdosta jotkin yleiset olettamukset saivat vahvistusta ja perustelua käytänteiden kehittämiselle. Saatiin myös näyttöä siitä, että kilpailu fast casual -konseptissa on kovaa, ja asiakkaiden syvällinen ymmärrys sekä palvelunäkökulman huomioiminen tuo merkittävää kilpailuetua. Työn tulosten pohjalta toimeksiantajalle tuotettiin kehitysehdotuksia sekä tietoa fast casual -konseptin ravintoloiden kilpailutilanteesta, sekä kohderyhmän tarpeista.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen aineiston analyysia ja kehitysideoita ohjasi teoreettinen viitekehys, joka koostui asiakaslähtöisyyden, asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen teorioista. Asiakkaan lisäksi toimeksiannossa haluttiin ottaa huomioon palveluiden kehittämisen, kilpailukyvyn sekä palvelunäkökulman teorioita.
Tapaustutkimuksen menetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, havainnointia sekä benchmarkingia. Näillä menetelmillä saimme ymmärrystä asiakaskohderyhmästä sekä kil-pailijoista. Kilpailijoiden havainnoinnin ja benchmarkingin avulla saimme tietoa hyvistä käytänteistä sekä tärkeistä kilpailutekijöistä, joita huomioitiin kehitysideoiden ja -ehdotuksien tuottamisessa.
Työn keskeiset tulokset muodostuivat kohderyhmän tarpeiden sekä kilpailijoiden hyvien käytänteiden ymmärtämisestä, sekä teoreettisen että empiirisen aineiston pohjalta. Tutkimuk-sellisen otteen johdosta jotkin yleiset olettamukset saivat vahvistusta ja perustelua käytänteiden kehittämiselle. Saatiin myös näyttöä siitä, että kilpailu fast casual -konseptissa on kovaa, ja asiakkaiden syvällinen ymmärrys sekä palvelunäkökulman huomioiminen tuo merkittävää kilpailuetua. Työn tulosten pohjalta toimeksiantajalle tuotettiin kehitysehdotuksia sekä tietoa fast casual -konseptin ravintoloiden kilpailutilanteesta, sekä kohderyhmän tarpeista.