Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rekrytointiprosessin kehittäminen LähiTapiola Pääkaupunkiseudulla

Epäilys, Mari (2018)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Epailys_Mari.pdf (498.0Kt)
Lataukset: 


Epäilys, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on rekrytointiprosessin kehittäminen LähiTapiola Pääkaupunkiseudulla. Tutkimustehtävänä oli tunnistaa rekrytointiprosessissa piilevät haasteet ja kehittämiskohteet, ja tavoitteena esittää kehitysehdotukset tehokkaammalle ja hyvää työnantajamielikuvaa tukevalle rekrytointitavalle. Aihe valikoitui, koska organisaatiossa oli jatkuva tarve asiakaspalveluhenkilöstölle, ja sopivien henkilöiden löytymistä pidettiin haasteellisena. Koska asiakaspalvelutehtävissä oli kova vaihtuvuus ja rekrytointeja tehtiin paljon, rajaantui opinnäytetyön aihe asiakaspalvelu- ja myyntihenkilöstön rekrytointiin.

Teoriaosuudessa käsitellään ensin rekrytointia kokonaisuudessaan, jonka jälkeen perehdytään työnantajamielikuvan tärkeyteen rekrytoinnissa, ja lopuksi syvennytään tarkemmin rekrytointiprosessiin.

Tutkimusmenetelmäksi valikoituivat laadullinen strukturoimaton, sekä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin LähiTapiola Pääkaupunkiseudun kuutta rekrytoivaa esimiestä, kolmea vuoden 2017 lopulla rekrytoitua asiakaspalvelutyöntekijää, hallintopäällikköä,
sekä LähiTapiola Palveluyhtiön henkilöstöpäällikköä. Haastattelujen pohjalta pyrittiin saamaan mahdollisimman kattava ja realistinen näkemys siitä, kuinka rekrytointiprosessi toimii rekrytoivan esimiehen, sekä rekrytointiprosessin kokeneiden työnhakijoiden kannalta, ja millainen on HR:n rooli prosessissa.

Tutkimuksen pohjalta selvisi, että rekrytointi oli pitkälti esimiesten vastuulla, ja enemmän asiantuntemusta ja HR:n apua olisi tarvittu hakemusten läpikäyntiin, haastatteluiden tekemiseen ja soveltuvuustestauksiin. Vaihtuvuus oli suuri ja esimiehiltä kului paljon aikaa rekrytointeihin,
joten laadukkaammalla rekrytointitavalla vaihtuvuuskin saattaisi pienentyä. Olisi järkevää palkata HR-asiantuntija tekemään rekrytoinnit asiantuntevasti, laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Työnantajamielikuvaa parantaisi laadukkaampi rekrytointiprosessi, ja sitä voisi edelleen parantaa rekrytointeja varten luodun houkuttelevan laskeutumissivun avulla.
Työpaikkailmoitusten julkaisukanavana toimisi rekrytointiportaalien sijasta todennäköisesti paremmin internetin mainosverkostot ja sosiaalinen media, josta liikennettä ohjattaisiin laskeutumissivustolle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste