Vanhempien motiivit lasten kosmetiikkatuotteiden valinnassa
Ojanperä, Riina; Hassel, Sarita (2018)
Ojanperä, Riina
Hassel, Sarita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410172
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä motiivit ohjaavat vanhempia, kun he valitsevat lapsilleen kosmetiikkatuotteita. Lasten kosmetiikalla tarkoitetaan kaikkia tuotteita, jotka ovat kosketuksissa ihon pinnan, hiuksien, hampaiden ja suun limakalvojen kanssa. Lapsille on tarjolla sekä aivan omia tuotesarjoja että tuotteita, joita koko perhe voi käyttää yhdessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa informaatiota luonnonkosmetiikan maahantuojan Natcos Oy:n liiketoiminnan strategian tueksi.
Työn teoreettinen viitekehys koostui lasten kosmetiikasta, lasten ja vanhempien välisestä vuorovaikutussuhteesta, markkinointipsykologiasta, kuluttajakäyttäytymisestä sekä kuluttajan ostopäätöksenteosta. Tutkimustapana käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja vastauksia saatiin 370 kappaletta. Tavoitteena oli saada tietää, millä perusteilla vanhemmat valitsevat lapsille kosmetiikkatuotteita. Lisäksi haluttiin tietää millaista tietoa vanhemmat haluavat saada tuotteista ja niiden käytöstä sekä mistä tietolähteistä he haluaisivat tietoa saada. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella vanhemmille tärkeimmät kriteerit olivat tuotteiden hajusteettomuus ja hinta. Kyselyyn vastanneet vanhemmat toivoivat tietoa eniten tuotteiden turvallisuudesta sekä vaikutuksista. Neuvola, lehdet ja Facebook koettiin mieluisimmiksi tiedonhankintakanaviksi. Tutkimuksen tulokset antavat tietoa vanhempien suhtautumisesta lastenkosmetiikkaan.
Työn teoreettinen viitekehys koostui lasten kosmetiikasta, lasten ja vanhempien välisestä vuorovaikutussuhteesta, markkinointipsykologiasta, kuluttajakäyttäytymisestä sekä kuluttajan ostopäätöksenteosta. Tutkimustapana käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja vastauksia saatiin 370 kappaletta. Tavoitteena oli saada tietää, millä perusteilla vanhemmat valitsevat lapsille kosmetiikkatuotteita. Lisäksi haluttiin tietää millaista tietoa vanhemmat haluavat saada tuotteista ja niiden käytöstä sekä mistä tietolähteistä he haluaisivat tietoa saada. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella vanhemmille tärkeimmät kriteerit olivat tuotteiden hajusteettomuus ja hinta. Kyselyyn vastanneet vanhemmat toivoivat tietoa eniten tuotteiden turvallisuudesta sekä vaikutuksista. Neuvola, lehdet ja Facebook koettiin mieluisimmiksi tiedonhankintakanaviksi. Tutkimuksen tulokset antavat tietoa vanhempien suhtautumisesta lastenkosmetiikkaan.
