Markkinointisuunnitelma Ruustinnan Kammari Oy:lle
Kivisoja, Katri; Salminen, Rosanna (2018)
Kivisoja, Katri
Salminen, Rosanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910844
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimiva markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle Ruustinnan Kammari Oy:lle. Suunnitelman tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa kasvattamaan yrityksen tunnettuutta paikallisesti. Opinnäytetyön toimeksianto saatiin marraskuussa 2017.
Opinnäytetyö koostui tietoperustaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta, eli markkinointisuunnitelmasta. Työn tietoperustaosuudessa käydään läpi mikä markkinointisuunnitelma on, mitä sen tulee pitää sisällään ja miten se laaditaan. Lisäksi tutustutaan toimeksiantajalle olennaisiin markkinointikeinoihin. Tietoperustan lähteenä on käytetty alan suomalaista ja kansainvälistä kirjallisuutta.
Markkinointisuunnitelma on laadittu toimeksiantajan antaman budjetin sekä kohderyhmän perusteella. Suunnitelmassa käsitellään eri markkinoinnin kanavien käyttöä ja hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa. Lisäksi suunnitelmaan on laadittu markkinointikalenteri taulukko, jonka avulla yrittäjän on helppo toteuttaa markkinointi suunnitelman mukaisesti.
Asiakaskunta koostuu paikallisista ja lähikuntien asukkaista. Toimeksiantaja on antanut sesonkiajat, jolloin markkinointia panostetaan kohderyhmille. Nämä ovat kesällä järjestettävät juhlat sekä talvella järjestettävät pikkujoulut. Tämän vuoksi markkinointi on suunnattu tapahtuvaksi alku keväästä sekä alku syksystä, jotta tieto yrityksestä saadaan ajoissa kuluttajille.
Markkinointikeinoina suunnitelmassa on käytetty sosiaalista mediaa sekä painettua mediaa. Lehtimainokset, flyerit sekä Facebook- ja Instagram-tilit ovat valittu yritykselle kannattavimmiksi keinoiksi markkinoida.
Markkinointisuunnitelma on laadittu vuodelle 2019. Yritys on vuosittain suljettu vuoden alusta kolme kuukautta, mikä vaikutti suunnitelman tekemiseen. Yrityksen ollessa tauolla, on hyvää aikaa painaa valmiiksi vuoden alussa tarvittavat flyerit sekä päivittää eri sosiaalisen median kanavia. Vaikka yritys ei ota asiakkaita vastaan sulkemisen aikana, ottaa se varauksia kesän juhlatilaisuuksista sekä yöpymisistä.
Toimeksiantaja oli tyytyväinen saamaansa markkinointisuunnitelmaan. Markkinointisuunnitelma antoi toimeksiantajalle uutta tietoa sekä auttaa toteuttamaan vuoden 2019 markkinointia. Markkinointisuunnitelmaa laatiessa tuli esille paljon uutta tietoa, joka hyödyntää myös toimeksiantajaa kehittämään yrityksen markkinointia.
Opinnäytetyö koostui tietoperustaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta, eli markkinointisuunnitelmasta. Työn tietoperustaosuudessa käydään läpi mikä markkinointisuunnitelma on, mitä sen tulee pitää sisällään ja miten se laaditaan. Lisäksi tutustutaan toimeksiantajalle olennaisiin markkinointikeinoihin. Tietoperustan lähteenä on käytetty alan suomalaista ja kansainvälistä kirjallisuutta.
Markkinointisuunnitelma on laadittu toimeksiantajan antaman budjetin sekä kohderyhmän perusteella. Suunnitelmassa käsitellään eri markkinoinnin kanavien käyttöä ja hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa. Lisäksi suunnitelmaan on laadittu markkinointikalenteri taulukko, jonka avulla yrittäjän on helppo toteuttaa markkinointi suunnitelman mukaisesti.
Asiakaskunta koostuu paikallisista ja lähikuntien asukkaista. Toimeksiantaja on antanut sesonkiajat, jolloin markkinointia panostetaan kohderyhmille. Nämä ovat kesällä järjestettävät juhlat sekä talvella järjestettävät pikkujoulut. Tämän vuoksi markkinointi on suunnattu tapahtuvaksi alku keväästä sekä alku syksystä, jotta tieto yrityksestä saadaan ajoissa kuluttajille.
Markkinointikeinoina suunnitelmassa on käytetty sosiaalista mediaa sekä painettua mediaa. Lehtimainokset, flyerit sekä Facebook- ja Instagram-tilit ovat valittu yritykselle kannattavimmiksi keinoiksi markkinoida.
Markkinointisuunnitelma on laadittu vuodelle 2019. Yritys on vuosittain suljettu vuoden alusta kolme kuukautta, mikä vaikutti suunnitelman tekemiseen. Yrityksen ollessa tauolla, on hyvää aikaa painaa valmiiksi vuoden alussa tarvittavat flyerit sekä päivittää eri sosiaalisen median kanavia. Vaikka yritys ei ota asiakkaita vastaan sulkemisen aikana, ottaa se varauksia kesän juhlatilaisuuksista sekä yöpymisistä.
Toimeksiantaja oli tyytyväinen saamaansa markkinointisuunnitelmaan. Markkinointisuunnitelma antoi toimeksiantajalle uutta tietoa sekä auttaa toteuttamaan vuoden 2019 markkinointia. Markkinointisuunnitelmaa laatiessa tuli esille paljon uutta tietoa, joka hyödyntää myös toimeksiantajaa kehittämään yrityksen markkinointia.