Yrityksen datankäyttösuunnitelma
Levo, Juho; Kemppainen, Peitsa (2018)
Levo, Juho
Kemppainen, Peitsa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda datankäyttösuunnitelma ja konkreettinen toimintaehdotus datan pohjalta. Toimeksiantajalla on paljon hyödyntämätöntä dataa, jota opinnäytetyössä analysoitiin. Tarkoituksena oli selvittää datasta vierailijoiden käyttäytymistä ja heitä kiinnostavia sisältöjä, kehittää rakennuspuolen markkinoinnin suorituskykymittareita ja pohjustaa markkinoinnin automaatiota. Yritys on siirtymässä Inbound-markkinointiin ja harkitsee markkinoinnin automaation toteuttamista, joten datasta haettiin näitä tukevia asioita.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin web-analytiikkaan, Inbound-markkinointiin, KPI-mittareihin ja markkinoinnin automaatioon. Tietoa saatiin kirjallisuudesta, sähköisistä lähteistä, julkaisemattomista koulutusmateriaaleista ja haastatteluista. Opinnäytetyössä pohdittiin myös Euroopan Unionin tietosuoja-asetuksen vaikutuksia ja velvollisuuksia henkilötietojen käsittelyssä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia ja erilaisia haastattelumuotoja. Analysoitavaksi dataksi valittiin web-analytiikkatiedot, dokumentoidut chat-keskustelut sekä uutiskirjetilastot. Analysointi aloitettiin näiden dokumenttien analysoinnilla ja opinnäytetyön edetessä toteutettiin avoin- ja teemahaastatteluja lisätiedon saamiseksi.
Lopullisena tuotoksena esiteltiin datankäyttösuunnitelma, konkreettisia parannusehdotuksia, KPI-mittarit sekä pohjustettiin markkinoinnin automaatiota. Toukokuussa 2018 on astumassa voimaan EU:n laajuinen tietosuoja-asetus, jota varten yritykselle laadittiin valmistautumisohjeet asetuksen vaatimusten täyttämiseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin web-analytiikkaan, Inbound-markkinointiin, KPI-mittareihin ja markkinoinnin automaatioon. Tietoa saatiin kirjallisuudesta, sähköisistä lähteistä, julkaisemattomista koulutusmateriaaleista ja haastatteluista. Opinnäytetyössä pohdittiin myös Euroopan Unionin tietosuoja-asetuksen vaikutuksia ja velvollisuuksia henkilötietojen käsittelyssä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia ja erilaisia haastattelumuotoja. Analysoitavaksi dataksi valittiin web-analytiikkatiedot, dokumentoidut chat-keskustelut sekä uutiskirjetilastot. Analysointi aloitettiin näiden dokumenttien analysoinnilla ja opinnäytetyön edetessä toteutettiin avoin- ja teemahaastatteluja lisätiedon saamiseksi.
Lopullisena tuotoksena esiteltiin datankäyttösuunnitelma, konkreettisia parannusehdotuksia, KPI-mittarit sekä pohjustettiin markkinoinnin automaatiota. Toukokuussa 2018 on astumassa voimaan EU:n laajuinen tietosuoja-asetus, jota varten yritykselle laadittiin valmistautumisohjeet asetuksen vaatimusten täyttämiseksi.